Vintern har varit lång och beställningar från Kina kan ibland ta tid och då oxå få rätt saker som passar ihop.
Grundtanken var att kombinera DRL med att få ett starkare extraljus och samtidigt kunna sköta även DRL ljusen med helljusknappen och som är avstängda när det skall bländas av.
I samma veva bytte jag oxå till LED nästan runt om hela hojen. Blev 25W LED som huvudbelysning.
Detta fick jag ju då sitta och rita på i början så att elschemat stämde in
Sedan var det ju det där med att skarva in snyggt på elsystemet, få plats med alla nya kopplingar som relä, dimmer och då även dra om nya kablar till extraljusen. Ovanför lamphuset finns det mycket plats så började där för att nå och sätta fast allt. Innebar ju att ta bort lamphuset och att prova att komponenterna höll för inkopplingarna.
Hade först en svagare dimmer. Den funkade bra för en lampa på 40W men inte det dubbla så det blev att installera en annan typ av dimmer.
Fick förlänga potentiometerns sladd och ta ur den ur boxen så själva vredet hamnade mer lätttillgängligt. Tätade sen runt hålet och vulktejp runt potentiometern så skall det väl klara fukt. Bytte ut vredet mot ett större så det går att greppa med handskar.
För att kunna skilja på hel och halvljus så införskaffades en liten microswitchdosa som kunde fästas i backspegelfästet. Detta för att kunna stänga av ljuset vid besiktning och snabbt kunna växla mellan dag och nattläge så att extraljusen följer med helljuset men är avstängda när jag bländar av.
Den andra knappen kopplade jag in en liten spänningsregulator för att få ström till kameran utan att ha massa kablar hängande från USB-portar. Jag fick byta ut miniswitcharna till on-off-on typ och löda om lite
Så fästes nytt LED blinkersrelä, ett heljjusrelä och dimmern bakom hastighetsmätaren och kablarna kopplades in.
Gold Runway extraljusen sattes fast och ny kabel drogs upp till dimmern. Fästena ingick i köpet
En videosnutt hur lamporna tänder och dimmas om vart annat.
Provade en DRL från Gold Runway i höstas när det var mörkt ute för att se hur det lyste upp. Fick fästa den på trehjulingen.
Led-lampan som ersätter halogen är på 25/25w alltså har jag en total strömförbrukning när alla ljus belastar på 130W. Detta har märkts på att i höstas då jag testade Xenon, då låg laddningsvolt på 12,8. Nu är den på 13,5V. Avsevärd förbättring
Lamporna har en bajonettfattning som för de enkla att installera och en ny typ av diod. Länk till allt finns nedan.
Inköp är som följer
Ser bra ut! Du kommer att synas bra..Men vad säger bilprovningen? Hoppas det uppskattas av dom!
Reagerar de inte på 10W kommer de inte göra det på dessa heller. Dagtid får MC köra ihop med huvudljuset och DRL ihop och därför dimmer ifall det blir för starkt en mulen dag.. ?
Besiktningen kommer att anmärka på LED i strålkastarna men har ju självklart halogen installerat den dagen. Ett byte som tar 5 minuter.
Hej
Snygg lösning!
Jag är sugen på att göra en liknande operation på min Transalp. Men jag funderar på dimmern, hur fungerar den? Går det att byta ut den mot en vanlig resistor för att minska effekten på DRL?