Många kanske minns fysiklektionen där läraren satt upp en lindad koppartråd på stativ med vev. Runt om har läraren satt en magnet och från koppartrådens bägge ändar går kabel till en lampa.
Ju snabbare läraren vevar desto kraftigare lyser lampan. Exakt som en gammal dynamo som låg an på ett cykeldäck när vi ville ha lyse när det mörknade. Magnetism skapar alltså växelström

Är alltså ett magnetfält som skapar växelström och exakt så fungerar statorn i motorn på en varadero. Att det inte heter generator är antagligen för att den är integrerad på vevaxel och en generator drivs av rem och har utanför montage.

Nu måste ju växelströmmen konverteras till likström för att kunna ladda ett batteri. Sedan måste den även regleras då ett högt varv kommer ge överström till batteriet på kanske 50V och det pallar inte batteriet. Där kommer laddningsregulatorn in.

En typ av transistor som växlar strömmen att ena stunden ladda batteriet och därefter skjuta överbliven ström tillbaka till statorn. Kallas för shunt. Denna växling går fort. Några millisekunder och skapar även så stor värme i transistorn så att den behöver kylas med hjälp av kylflänsar även kallat heatsink. Du har sett dem på förstärkare.

Nu kommer vi in på vad MOSFET är:

Metal
Oxide
Semiconductor
Field
Effect
Transistor

En nyare typ av transistor som inte blir så varm mellan shunterna, alltså växlingarna mellan att gå från ladda eller ge ström tillbaka till statorn. Teknologin är ju inte ny. Redan 1959 uppfanns den men har efter det utvecklats att skapa shunten så friktionsfritt som möjligt för att undvika värmeutväxlingen.
Värme är oxå energi och tar då kraft ifrån den verkliga innebörden att underhålla elsystemet på din hoj.

Alla Hondor har sin utvecklade laddningsregulator anpassat till effektuttaget från statorn och det är inte mycket spelrum att hänga på extra utrustning som du t ex kan göra på en bil. Då den har betydligt större generator och då kan alstra mer effekt. (Watt)

Hondas regulatorer är redan av MOSFET men använder äldre varianter som i sin tur alstrar mer värme.
En typisk Honda Regulator går under benämningen FH008AA medan Yamaha använder FH012AA och Ducati FH016AA. Detta är helt beronde på vad statorn ger och hur systemet är anpassat att driva runt elsystemet.

Först på senare modeller av Varaderon sattes det på kylflänsar på Regultatorn/likriktaren. Ja, Den kallas i folkmun för Regulator/Rectifier då den har två egenskaper tack vare de likriktar dioder som även är inmonterade i enheten. Du får bara strömmen att gå åt ett håll och detta kan mätas. Kallas RR helt enkelt

Vad är då syndromet att du behöver byta regulator?

    • Åldras över tid och slits
    • Kortslutning
    • Effektuttag
    • Ny typ av Batteri – Lithium

Att ha en regulator från en Varadero som gått i 15 år, ja, i det fallet är det nog dags att byta. Märker kanske att batteriet aldrig får full laddning och byter batteri allt mer ofta, då batterier har blivit billigt

Fukt tränger sig in överallt. Går man inte över systemet över tid. Lägger på lite kopparpasta över kontakterna för att förhindra att fukten sluter kretsen och ge krypströmmar. Alltså några millimeters mellanrum mellan kontakterna och en vattendroppe som bildats genom kondens kan ge kortslutning. Vanligt över vår/höst säsong då temperaturer växlar. Ute på dagen, inne i garaget på kvällen.

Med åren hänger man på mer prylar som är kopplat på batteriet. För oss nordbor är det värmehandtag och extraljus. GPS’r och usb kontakter drar inte så mycket ström. Här snackar vi mA (milliAmpere) Tusendelar av förbrukning medan ett par extraljus på 100W förbrukar ungefär 8A

De flesta som bränner sina regulatorer har helt enkelt hängt på för mycket förbrukare till vad som är anpassat. Väljer man halogen som extraljus tar man ut lika mycket effekt där som vad halvljuset ger. En stator på förgasar varaderon ger 315W och på insprutare med ABS 430W vid 5000 varv.

Enkelt förklarat så försöker du ta ut 525W från en generator som ger 430W och detta får laddningsregulatotorn att kompensera vilket inte går och regulatorn överhettar och kortsluter sig själv av värmebelastning då övriga komponenter har sin last (förbrukning)

    • framlyktorna drar med sina två lampor 110W
    • Övrig belysning som bak, blinkers, positionsljus, nummerskyltsbelysning, bromsljus 50W till om det är igång samtidigt
    • Laddning av batteri och ström till CDU och sensorer plus värmeförlust genom laddningsregulator 130W
    • Insprutare behöver ytterligare 110 W för insprut och ABS funktion

Adderar man dessa effektförbrukare så är man på en förgasare uppe i 290W och på en insprut 400W. Kör man då lugnt på ett varvtal runt 3500 rpm så är det precis så att det räcker att dra runt allt.

Det finns alltså inte utrymme för statorn att koppla på mer grejer som kräver Watt. Kort och koncist

Här kommer en regulator av MOSFET in. Den är effektivare och ger dig ”extra watt” i form av att den inte kräver så mycket att hålla regulatorn igång och ger också en förmildring av att ladda batteriet till hälften av effekten, ungefär. Därför kan du oxå hänga på mer prylar utan att regulatorn tar skada. Den höjer inte effekten men minskar förbrukningen av dina watt som drar Watt från statorn och kyler bättrew

Märkt att många bara rekommenderar MOSFET utan att egentligen veta innebörden då de bränt och överhettat regulatorn. Dessa kör i regel halogenlampor på extraljuset som drar 110W där  LED lampor drar 20W för samma effekt av ljussken. De har alltså övebelastat effekten vad statorn ger med ytterligare 110W eller 20-25%., Försöker alltså ta ut 535W av en kapacitet på 430W

Alltså ta ut från en stator på 315W en effekt av 425W, då överhettas liktriktaren över tid och brinner upp. Nu kan man på en äldre Varadero stänga av huvudljuset och när man gör detta går oxå hojen bättre då man kompenserat effekten att endast använda ett ljuspar i form av extraljus och övriga funktioner oxå får ström

Jag har för att lindra effekt uttaget konverterat hela hojen till LED lampor och dragit ner förbrukningen av lampor till 60W för att kompensera mina extraljus som drar 80W. Ligger dock på gränsen och batteriet laddar inte fullt.

Så vad ska jag handla?

En ny OEM regulator från Honda som inte gör den minsta skillnad ligger på 2400:-
Rick’s som verkar leda utvecklingen inom MOSFET tar 1750 kr hos Veijo på Saarelainorr.se
Capri Moto säljer samma sak via DZE för 1000 kr
Kineser säger att det är MOSFET men är det verkligen vad de säljer. Oavsett bra pris på 250 kr

Ingen är mån att tala om vad de egentligen säljer, bara att det fungerar men specar inte varken effektbesparing eller vad det tål.

Har du dessutom konverterat till Lithium batteri på din hoj måste du byta regulator för att bibehålla och inte överskrida laddningen på batteriet. Det är få saker man inte tänker på men regulatorn måste vara anpassad till det batteri du använder.

Jag hoppas att du som läser får en bra vägledning i vad att välja och varför du behöver byta. Vi kopplar in mer saker på hojarna än vad det är anpassat för

Lägger till en video som förklarar i korthet vad elsystemet behöver samtidigt går detta egentligen att bygga själv. Passar inte kontakterna så är de tre gula kablarna från statorn obeeronde varifrån de kopplas in. Plus och minus från kopplas in från plus och jord. Det viktiga är ändå att regulatorn sluter mot ramen så värme avleds genom metallen

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: