route-spotwalla

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=11ba157984440bcfc8&hoursPast=0&showAll=yes

En resa som kommer delas upp i olika delar tack vare att den gick över 12 dagar, mycket bilder och media. Samt att alltid händer det nåt utöver det ovanliga. Det kommer sedan sammanställas i en enda sida när allt är publicerat. Kanske oxå en berättande video..

Del 1 – Göteborg – Fredrikshavn – Kiel – Hanksville Farm
Mycket vatten skall passeras. Turen började Torsdag morgon i Göteborg den 28 Juli och tog mig till Stena Terminalen för båt till Fredrikshavn där jag skulle möta upp vännerna från Norge. Freddy, Jan och Per-Steinar.

 

En vy över Göteborgs hamninlopp. Vädret var helt ok
En vy över Göteborgs hamninlopp. Vädret var helt ok

Började att surra fast hoj, sedan ut på däck och plåta lite, en frukost och invänta Norbaggarna som kom med båt över Hirtshals och mötte upp dem i Fredrikshavn. Klockan var lite över 12 och vi skulle ta oss till Kiel eller dess närhet. Vi bestämde att ta den raka och snabbaste vägen för klockan skulle bli rätt sent på kvällen innan vi kommer att hitta boende.

Vi matar på i ganska raskt takt. Freddy ringer, han behöver tanka. Jan åker upp vid sidan och pekar på tanklocket. Per-Steinar lika så… Jag hade redan det inmatat och fick bli en Shellstation och 3 km kvar. Kommer in på stationen och ser ut att vara en liten station med endast två pumpar. Två munstycken i varje pump, den ena märkt med diesel, den andra lite grönt handtag och märkt med ”Fuelsave”. Jag är först i ledet och börjar tanka, ser lite gult ut men det är väl dansk specialbensin. De har lite konstiga grejor för sig i detta land. Tankar klart och ställer hojen på en parkering 30 m bort. Då ser jag den större anläggningen av bensinpumpar. Det var fler än jag som höll på att göra bort mig på denna station kan tilläggas. Jan frågade om jag inte hade hällt i diesel och mycket riktigt, så var det..
Det vara turen som gjorde att den maskin som klarade av dieseln bäst kunde tömmas på plats oxå.
In på stationen och en undring var vi kunde hälla ur det i med ny bensin. Sedan starta upp och hojen gick sämre och sämre tills den inte startade mer. Batteriet tömdes, inga kablar. Ringa försäkringsbolaget och bärgare. Medan jag höll på med alla samtal hit och dit, så fick vi låna startkablar. Vi hade ur ena tändstiftet för att pytsa i lite bensin. Hojen tände lite grann och Jan köpte startgas. Det blev räddningen och tur för mig att man inte satt där helt själv..

Den lilla slangen var inte mycket att ha..
Den lilla slangen var inte mycket att ha..
Bara att dra ur bränsleslang och öppna kranen och låta det rinna ur
Bara att dra ur bränsleslang och öppna kranen och låta det rinna ur

Sen då få tag i alla personer i telefon som man blivit vidarekopplad till. Puh.. Avbeställde bärgning och färden fortsatte efter 1,5 timmes mek. Ner mot Flensburg och fylla på reservdunkar och annat. Nu skulle det laddas på för träff på Hanksville.

Från Flensburg skulle vi ta oss till någon form av hostel. Zumon konsulterades och det hittades nån camp av nåt slag 50 km därifrån på ett ställe som hette Damp. Passerade Kappeln innan dess, såg gemytligt ut och campen var nåt lägenhetsannex för stadsbor, så vi tog oss tillbaka till Kappeln. Tog de 3 sista rummen på Thomas Motel, packade av och gav oss ut för en måltid och lite dryck.

Gänget ville ha Schnapps, naturligtvis norsk Linie. Schnitzel Cordon bleu beställdes och konstaterades att €90 är lika med 4000 Norska kronor om samma måltid ätits i Norge. Perfekt sommarkväll med över +20°C på kvicksilvret, så vi gick till nästa taverna och tog några öl till. Pratade om dagens händelser och skrattade åt diesel-eländet. Jag var ju på plats med så ingen fara på taket.

Dagen efter blev det en färd in till Kiel. Louis skulle besökas och tankväskor köpas

Från Kiel gick färden upp via Puttgarten. 680:- för att ta den färjan med tillhörande H-H. Ingen som helst service och utslitna remmar så att det inte gick att spänna fast hojen. Får mig ett frispel på detta rederi och hoppas att en bro eller tunnel byggs snart. Eller att fler färjor går Travemunde-Trelleborg som eftermiddags tur. Landade så småningom i Torrlösa och Hankvilles farm, där vi skulle ha XL-träff #5. Detta ben låg på cirka 950 km och mer mil skall köras, var så säkra.
Läge att här då avsluta detta kapitel och fortsätta med nytt om hur själva träffen var och bilder från den.

Tack för sällskapet, Freddy, Jan och Per-Steinar!

Camp Skye
Camp Skye

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: