Pump och även nipplarna hade kommit och operationen satte igång. En extra 90° nippel beställdes för att inte få böj på slangen. Nu köpte jag via Ebay men hela kittet går att köpa här
http://ruggedroads.co.uk/Facet-Fuel-Pump
Först fick jag ta av blecket som höll den gamla pumpen i gummiupphängning och modifiera den lätt. Gasvärmaren till creme brulée står nu mer i garaget än används till matlagning och värmde upp vid vecket där plåten skulle rätas ut. Satte fast den i skruvstädet och gjorde den platt igen och sedan rikta den ordentligt genom att banka till den på baksidan av skruvstädet. När den sedan var platt kunde jag använda de hål som redan fanns så att den nya pumpen skulle fästas.
Hitta lite skruvar och brickor, samt o-ringar som kanske dämpar vibrationerna lite och gör lite mjukare och utan att det bygger för mycket och sedan dra slangnipplarna allt vad man orkar och lite till, trots konisk gänga måste det bottna.
Montera tillbaka blecket med de två skruvar som sitter i motorn, dra elen och Grön är jord på hondan och sedan kanske tejpa då det blir skitigt och även fuktigt i det område där den sitter.
Kopplade in bensinslangarna och blev slangklämmor för att slippa läckage. Armerad slang som fanns sedan förut för att bli mer styvt och inte vrida sig i fall att. Innerdiameter 10mm och även slangkopplingarna som om det varierar för mycket blir bökiga att få av. Hoppas iochförsig att jag slipper böka med pump mer.
Sedan en provtur. Märks att mellanregistret saknas när original ljuddämparna är på. Kanske dags att beställa ett nytt par till den nya och så får denna hojen tillbaka sina Leo’s
Hej. Undrar lite över din installation av Facet pumpen. Tänkte byta pumpen på min -04 Varadero, är det värt att krångla med att byta delar/serva originalpumpen eller passar Facet pumpen även Varaderos med insprutning? Läste nånstans att dessa var avsedda för förgasarmotorer….Är du nöjd med Facet pumpen?
Hej. Det är pumpen till Varadero med förgasare som strular. Sitter brytarspetsar i originalpumpen och dessa bränner fast och då stoppas all bränsletillförsel.
På insprutningsmotorerna är pumpen av helt annan konstruktion och har inte varit ett förekommande problem och känner inte till att någon har bytt.
Så för mig låter det som att du har ett annat problem. Visst pumpen kan gå sönder men en facetpump som ersätter har jag inte varit med om.
Att det byttes på förgasar varaderos var för originalpumpen inte var tillförlitlig. Även om du köpte en ny original pump kunde den gå sönder efter 500 mil igen
Ok, vid varmt väder och kökörning eller långa stopp (rödljus/trafikstopp) så går min hoj lite taskigt (tjuvstannar sällan men det händer)….precis som att bränslefilter/-pump är kass. Trodde att lösningen kunde vara att byta till typ Facet pump och separat filter. Men det kanske endast är förgasarversionen som drabbas av pump-/filterfel.
Förutsätter att stift, luftfilter och eventuell injector clean har provats.
Nästa grej att kolla är batteriet och förmågan att ladda. En multimeter ska ge minst 12,7 V på tomgång över polerna och regulatorn som sitter nere vid stötdämparen kan vara på väg att gå sönder. Är den kass blir den brännhet och går knqppt inte att ta på den.
En tredje sak kan vara avgaspackningen från bakre cylindern ner till grenröret. Att den suger tjuvluft som påverkar gången.. Låter tjoff tjoff tjoof vid pådrag. Ett ganska vanligt fel och dessa kan behöva bytas varje säsong beroende lite på körning och mil per säsong
Hej igen och tack! Bytt luftfilter och monterat iridiumstift samt bytt samtliga avgaspackningar (mässing i grenrören) förra året. Kvarstår att kolla laddning/regulator då. Verkar vara ett ”vanligt” problem. Tycker bara det är konstigt att det påverkar motorgången.
Nytt batteri installerade jag för ett och ett halvt år sedan….
Du har missat själva packningen jag menar. Från bakre cylindern går det ett kortare rör ner till grenröret. Där sitter det en klämma och en packning.
https://varadero.skye.se/stor-service
Batteriets laddning påverkar cdu som i sin tur påverkar tändning och insprutning
Ok, då förstår jag symptomen vad gäller fel på regulator. Jodå, jag bytte samtliga packningar, även den du hänvisar till. Den var helt borta och var orsak till komplett byte. I samband med detta åkte ett par MIVV carbon på.
Har du mycket extraljus och annat som drar ström (watt)? När då kylfläkten kickar igång vid kö-körning i hög värme så måste den oxå ha sina watt och påverkar i sin tur CDU när den känner att det saknas kräm att drivas korrekt. Med Mivv slipper du byta packning till bakre rören men grenrörspackningen kan vara ett evigt byte. Jag har satt en slitsad mässingspackning där så den behöver aldrig mer bytas.
Var i landet finns du?
Har satt slitsad mässingpackning där det är möjligt, gör de själv. Strax norr om Göteborg, Kungälv.
Det kan vara topplockspackningen om du har haft otur eller att kylarfläktarna inte går igång på grund av låg nivå av kylvätska eller luft i systemet.
Vid kylvätskebyte räcker det inte att fylla via expansionskärl utan det måste fyllas via kylarna på var sida då de sitter så högt över vattenpumpen. Normalt klarar man sig på våra breddgrader nästan med luftkylning men vid hett väder och köer kan kylarindekeringen börja ge utslag, termostaterna öppna och kylarfläktarna gå igång. Är det dålig nivå eller luft i systemet gör de inte det.
Jag bor en halvtimme ifrån dig så skulle kunna mötas upp för att se och lyssna och slå ihop kloka huvuden
Ok, hade hojen på Honda Center för ett år sedan…byte av bromsolja och kylarvätska. Så om de inte gjort en tabbe så är det inte det som är problemet. Skulle kunna kosta på mig en ny regulator, just in case, läser om så många som haft problem med dom. Det verkar också vara mycket varierande symptom/problem när regulatorn börjar ”ge sig”, men den röda tråden verkar vara taskig motorgång på lägre varv och varmt väder/motor. Då köper jag en MOSFET typ.
Hojen är ju 17 år gammal och vissa saker håller inte för evigt. Hojen skulle gått dåligt jämt om topplockspackningen spruckit.
Veijo på http://www.saarelainorr.se har regulatorer som är bättre än Honda Original. Lite av Hondas akilleshäl men beror på att vi slänger på extraljus, handtagsvärmare och andra saker som drar mycket ström som hojen inte riktigt är gjord för.
Jag har själv konverterat hela hojen till LED för att få ner effektuttaget av Watt
Statorn ger 430W vid 5000 rpm.
(förgasarvaraderon 315W)
Regulatorn behöver 135W för att hålla batteriet laddat.
Strålkastarna med Halogen drar 110W osv. Sedan är det bara att räkna ner hur mycket det förbrukar totalt och man kommer fram till att det finns lite marginal för dimljus med halogenlampor som drar 110W, handtagsvärme, ellutag, gps.
Statorn slits ju med åren och kanske inte ger fullt samt att uteffekten minskar med varvtalet.
Märkte på min gamla Varadero att hojen började gå mycket bättre när jag stängde av framljuset och batteriet fick bättre laddning. Brytaren till stänga av ljuset ersattes av varningsblinkers så på de nyare modellerna går det inte att stänga av ljuset på samma sätt
Tack för informationen!! Denna konversation kunde jag/vi haft på XL forum kanske….det är alltid bra att sprida kunskap/idéer. Kanske ska lägga in en kommentar så får vi se uppslutning. Det var länge sedan sist. Är du fortfarande aktiv där?!
Den här tråden har jag läst och vad ”goleventgo” skriver om bensinpumpen är högst intressant; den innehåller två filter, pumpen och tryckregulator i samma enhet. Om jag förstått rätt så är denna enhet bedrövlig att serva och felsöka. Och att ha filter inbyggda är rena skxten, om/när de kleggar igen är svårt att konstatera. https://honda-adventure-riders.com/index.php?topic=148.0
Fick byta tangentbord för det här kommer att bli långt..
Finns fördelar med ett forum men det hade blivit en dialog mellan dig och mig ändå. Flesta huserar på XL-forum för den sociala strukturen och utelämnar det tekniska till ”de som kan”.
Gjorde den här bloggen för mina egna förehavanden, kunna samla bilder och kunna visa hur det är gjort. Lärt mig varaderon sedan 2008 och många fel har det blivit på vägen och hur man löser dem. Delaktig i communityn över hela världen där engelska skrivs och snubblat över en hel del problem samt lösningar.
Som jag skrev så har jag aldrig hört talas om en trilskande bensinpump och filter från modellerna 2003 och uppåt när insprutningen kom. Däremot har det visat sig vara handhavande fel när man monterat tillbaka tanken. Man har glömt att ansluta vacuum och dräneringsslangen eller så har det blivit veck på dem. I något fall har man oxå glömt att slå på ena bränslekranen eller bägge, eller inte ens vetat att det fanns två.. Detta kan ske hos stressad verkstad eller att man själv inte tänker på det. Tanken är bökig ändå att få dit, samt kablarna till bränslelampan.
Skulle bränslepumpen sluta fungera så skulle den inte fördela nåt bränsle alls, då den inte tillåter någon genomströmning av självtryck när den inte går. Konstigt oxå att det bara sker när det är varmt ute och när kylningen på motorn ska dra igång på riktigt på låga varv.
Stöldskyddet H.I.S.S har oxå en tendens att strula till det och ofta händer det när batterispänningen är låg och då bryter systemet att få tändning på cylindrarna. Sedan jag installerade växelindikator på min kan jag se i den displayen när H.I.S.S inte aktiveras. Sker oftare när det är varmt ute. Bara vänta någon minut så kommer den tillbaka i aktivt läge. Kan beror på dålig jord eller om det är nåt element runt CDU, Solenoiden som inte riktigt svarar som det skall. Hojarna är ju inte nya längre.
Läste lite i den tråd du länkade till och självklart kan ju filter klägga igen men återigen varför händer det bara när det är varmt? Felet borde vara konstant. Trådens ursprung är från Turkiet. Soppakvaliteten kan vara en helt annan och så lågt som 89 oktan och kanske inte lika ren bensin som vi är vana vid här uppe i norr.
Finns ju sensorer till motorn och dessa styrs ju av det elektriska. Så min teori är att det snarare beror på det. Sedan kan man hälla i en flaska STP Injector clean för att rensa bort avlagringar och annat smuts som kan finnas i systemet.
Ryckighet och annat beror ju på avgaskraven. Vissa 2004 modeller sattes det katalysator på. Främst hojar från mellaneuropa. Detta gick ju eliminera med ett motstånd till syresensorn eller ha ett öppnare system typ Mivv. Katalysator blev sedan standard från 2007.
Gjorde rent min lambda när jag rev avgassystemet. Visade sig att förra ägare hade istället för att byta den trasiga packningen i dragit in och tätat utifrån med att dra så hårt det bara gick att flänsarna satt ihop. Så svårt att få in den nya packningen och fick expandera ut flänsarna igen.
Tack för matnyttig info. Bloggen du driver har hjälpt och inspirerat mig under lång tid ?. Jag håller med i det mesta du pekar på vad gäller pump/filter. Nånstans får man börja när flera faktorer inblandade….jag börjar med en ny regulator. Är andra ägare på hojen och den är mycket välskött….den är värd lite omsorg och nya delar emellanåt.
Får tacka för omdömet och meddela gärna om det blev någon förändring. Oftast har jag märkt att när reservdel skall bytas att det är då felet på den gamla hittas. Dåliga kontakter eller jord som rostat eller oxiderat