Pump och även nipplarna hade kommit och operationen satte igång. En extra 90° nippel beställdes för att inte få böj på slangen. Nu köpte jag via Ebay men hela kittet går att köpa här

http://ruggedroads.co.uk/Facet-Fuel-Pump

Först fick jag ta av blecket som höll den gamla pumpen i gummiupphängning och modifiera den lätt. Gasvärmaren till creme brulée står nu mer i garaget än används till matlagning och värmde upp vid vecket där plåten skulle rätas ut. Satte fast den i skruvstädet och gjorde den platt igen och sedan rikta den ordentligt genom att banka till den på baksidan av skruvstädet. När den sedan var platt kunde jag använda de hål som redan fanns så att den nya pumpen skulle fästas.
DSC_0299

Hitta lite skruvar och brickor, samt o-ringar som kanske dämpar vibrationerna lite och gör lite mjukare och utan att det bygger för mycket och sedan dra slangnipplarna allt vad man orkar och lite till, trots konisk gänga måste det bottna.
DSC_0300

Montera tillbaka blecket med de två skruvar som sitter i motorn, dra elen och Grön är jord på hondan och sedan kanske tejpa då det blir skitigt och även fuktigt i det område där den sitter.

DSC_0301

Kopplade in bensinslangarna och blev slangklämmor för att slippa läckage. Armerad slang som fanns sedan förut för att bli mer styvt och inte vrida sig i fall att. Innerdiameter 10mm och även slangkopplingarna som om det varierar för mycket blir bökiga att få av. Hoppas iochförsig att jag slipper böka med pump mer.

DSC_0302

Sedan en provtur. Märks att mellanregistret saknas när original ljuddämparna är på. Kanske dags att beställa ett nytt par till den nya och så får denna hojen tillbaka sina Leo’s

av Skye

Subscribe
Notify of
guest

19 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Herbert
Herbert
4 years ago

Hej. Undrar lite över din installation av Facet pumpen. Tänkte byta pumpen på min -04 Varadero, är det värt att krångla med att byta delar/serva originalpumpen eller passar Facet pumpen även Varaderos med insprutning? Läste nånstans att dessa var avsedda för förgasarmotorer….Är du nöjd med Facet pumpen?

Herbert
Herbert
4 years ago

Ok, vid varmt väder och kökörning eller långa stopp (rödljus/trafikstopp) så går min hoj lite taskigt (tjuvstannar sällan men det händer)….precis som att bränslefilter/-pump är kass. Trodde att lösningen kunde vara att byta till typ Facet pump och separat filter. Men det kanske endast är förgasarversionen som drabbas av pump-/filterfel.

Herbert
Herbert
4 years ago

Hej igen och tack! Bytt luftfilter och monterat iridiumstift samt bytt samtliga avgaspackningar (mässing i grenrören) förra året. Kvarstår att kolla laddning/regulator då. Verkar vara ett ”vanligt” problem. Tycker bara det är konstigt att det påverkar motorgången.

Herbert
Herbert
4 years ago

Nytt batteri installerade jag för ett och ett halvt år sedan….

Herbert
Herbert
4 years ago

Ok, då förstår jag symptomen vad gäller fel på regulator. Jodå, jag bytte samtliga packningar, även den du hänvisar till. Den var helt borta och var orsak till komplett byte. I samband med detta åkte ett par MIVV carbon på.

Herbert
Herbert
4 years ago

Har satt slitsad mässingpackning där det är möjligt, gör de själv. Strax norr om  Göteborg, Kungälv.

Herbert
Herbert
4 years ago

Ok, hade hojen på Honda Center för ett år sedan…byte av bromsolja och kylarvätska. Så om de inte gjort en tabbe så är det inte det som är problemet. Skulle kunna kosta på mig en ny regulator, just in case, läser om så många som haft problem med dom. Det verkar också vara mycket varierande symptom/problem när regulatorn börjar ”ge sig”, men den röda tråden verkar vara taskig motorgång på lägre varv och varmt väder/motor. Då köper jag en MOSFET typ.

Herbert
Herbert
4 years ago

Tack för informationen!! Denna konversation kunde jag/vi haft på XL forum kanske….det är alltid bra att sprida kunskap/idéer. Kanske ska lägga in en kommentar så får vi se uppslutning. Det var länge sedan sist. Är du fortfarande aktiv där?!

Herbert
Herbert
4 years ago

Den här tråden har jag läst och vad ”goleventgo” skriver om bensinpumpen är högst intressant; den innehåller två filter, pumpen och tryckregulator i samma enhet. Om jag förstått rätt så är denna enhet bedrövlig att serva och felsöka. Och att ha filter inbyggda är rena skxten, om/när de kleggar igen är svårt att konstatera.  https://honda-adventure-riders.com/index.php?topic=148.0

Herbert
Herbert
4 years ago

Tack för matnyttig info. Bloggen du driver har hjälpt och inspirerat mig under lång tid ?. Jag håller med i det mesta du pekar på vad gäller pump/filter. Nånstans får man börja när flera faktorer inblandade….jag börjar med en ny regulator. Är andra ägare på hojen och den är mycket välskött….den är värd lite omsorg och nya delar emellanåt.

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: