Det var dax att sätta igång och meka ner Varaderon ordentligt. Nu fanns det lite utrymme och lust att sätta fart och skruva. Det var mycket som strulade förra året och när man äntligen får bort saker och ting blir det inte så trångt och lättare att hitta fel.

 DSC_1691Började med att ta bort grenröret. Här vet man ju inte hur det sitter och om gängorna hänger med eller om man drar av pinnbulten. Men det gick bra på ena skruven. Andra följde pinnbulten med ut och det är väl så mycket skit som sitter i vägen för gängorna.

 DSC_1693Försökte värma skruven men den ville inte hänga med upp. Spelar nog mindre roll  då jag ändå sätter in en ny packning och då blir det lite motstånd att fästa sig i.

 DSC_1696Lossade även piporna bak för den egentliga packningen som ska bytas är den som sitter i bakre cylindern och då måste man ta loss allt.

 DSC_1698Gamla klämman var inte mycket att ha. Helt genomrostad och hade beställt nytt ifrån England. Mässingspackning och en VW klämma i rostfritt. Nu skall det bli tight.
http://www.ebay.com/itm/51mm-55mm-MIKALOR-SUPRA-HOSE-CLAMP-Silicone-T-Bolt-W2-/250573306127

 DSC_1694

 

IMG_20150128_222431

Den gamla packningen var inte mycket att ha. Den har gjort sitt helt klart.

DSC_1704

Det var dags att ta ut förgasarna. Dessa skall ultraljudstvättas och gås igenom. Det är ett jädra pill att få av alla slangar och inkopplingar som sitter under luftburken. Bara hoppas att jag kopplar in dom rätt sen igen och det lär ta sin lilla tid då det är trångt och jävligt. När jag skulle skruva ur ena choken hade plast hylsan gett sig så beställde direkt ny alumniumhyslor från England. Svårt att hitta men till slut så hitta jag lite bilder och kunde jämför 300 kr med frakt men istället för att köpa hela kablaget.. Puhchoke-valve

DSC_1703

Fick då äntligen loss förgasaren och lördag skall den göras ren. Passar under tiden på att göra rent där i mellan där man aldrig kommer åt. Likaså med slangar och kablar som ligger där under.

DSC_1705Var i full färd för stator-byte. Började med att ta bort kopplingen och plåten som håller den var så risig i färgen så jag slipade den och lackade om den. Tömde samtidigt olja och tog bort filtret för oljebyte.

DSC_1706

DSC_1709

Började ta bort kablarna som går längs statorkåpan och det var då jag fann felet till varför det har laddat så dåligt. Här har det blivit nån typ av överström. Kontakten hade smält och gått av. Därför laddade det bara på två av tre poler. Alltså behöver jag inte byta statorn. Så nu har jag en liggande ut i fall att. Det är så svårt att felsöka när man inte vet var alla kablar ta vägen. Detta kunde jag ju åtgärdat redan i somras lite snabbt. Nu fick jag ändå sätta dit vattentäta kontakter.

DSC_1713Nästa moment var att installera de nya uttag jag köpte. Allt drivs via USB så tog bort det gamla Ciggpluggsuttaget och ersatte, Naturligtvis gick dioden sönder så fick löda dit en ny och även dra om kablaget lite grann.

DSC_1711

När det var klart så lyste det så fint. I rött och blått. Det kommer mer uppdateringar så kanske försvinner dimljuskontakten nån annanstans och brytaren får användas till blå-ljus eller egentligen att koppla in varningsblinkers. Nåt som saknas på varaderon i denna utgåvan.

DSC_1714

Öppnade sedan ventilkåpan. Tänkte jag skulle kolla ventilspelet och shimsen. Men har inte en aning om vad jag ska titta efter. Antagligen beror min höga soppaförbrukning på förgasaren enbart för här såg det rent och snygg ut. Drog lite på vevaxeln för att kolla hur det snurrade och det löpte fint.

DSC_1715Här får Veijo VS på forumet hjälpa mig att peka var jag ska kika någonstans. Nollkoll på detta.

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: