Redan kört 900 mil i år och lite till lär det bli innan det är dags för vinter. Senaste resan tog ju bromsbeläggen slut och även kedjan fick spännas om flera gånger så den hade gjort sitt. Så det var bara att skriva en beställning till Motorradteile i Hamburg och så kom grejorna idag. Kostade heller inte allt för mycket, 180 € för kedja, drev, belägg bak och frakt.

Drivpaketet hade rullat ca 2800 mil och gissar att jag kan få mer ut av detta nya om jag vårdar det lite bättre än det förra. Jag testade en hel del med att ha slakare kedja och det har verkligen ryckt sönder, samt att innan jag bytte ljuddämpare så hade jag taskigare acceleration och det skapade självklart ryckningar och slet sönder både drev och kedja. På gång är att ha automatisk smörjning så kan även det göra att jag får ut lite mer mil på detta drivpaket. Biltemas skit till bromsbelägg byttes ut ögona böj. Här blev det nu Lucas sintrade belägg och får se hur långt de håller. Mer än 350 mil får jag hoppas.. Drivpaketet är som vanligt ett D.I.D ZVM-x och redan nitad utan kedjelås. Testade att då ta bort vänster fotpinne hållare och så trädde jag kedjan runt. Problemet var att det var tight mellan svingarm och avgasrör men till slut lyckades jag vinkla kedjan 90° åt höger och då var det ingen match att få ut den gamla och in med den nya. Beläggen åkte ut och lika fort var de nya installerade. Görs utan att ens tänka idag. Det var värre när jag hade rost i oket..

Fick ju ta av bakdäcket för att få på det nya bakdrevet. Det förra hade jag iofs bara kört 500 mil på men tänkte att det kan sparas i reserv. Hade ändå blivit rejält slitet. Gissar att kedjan gjorde sitt bästa på slutet. Att rulla upp däcket på en träsko gjorde det lättare att få rätt höjd och kunna trimma in alla distanser och bromsok och sen satt det fast igen.

Har ägt hojen i 5 år idag och tror att det blir 5 år till om inget annat oförutsatt händer.

Bilder:

Detta bildspel kräver JavaScript.

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: