The Runaway

Nicke och jag bestämde oss att sticka iväg för att rensa huvudet från vardagen, tälta och bara köra på mindre vägar för att undvika bilar överhuvudtaget. Försökte hitta vägar som ledde raka spåret till första dagens destination, Loftahammar i skärgården i Östergötland.

Som videon beskriver vägarna vi åkte på, så tog det också tid. En dag med 40 mil och säkert över 15 mil på nysladdade grusvägar. Var lite jobbigt för det var rullgrus i nästan varje kurva och doseringen låg utåt så det kändes som man åkte på skrå precis som på skidor, fast här fanns inga stålkanter som höll en fast.

Vi började på Statoil i Floda, tankade upp och begav oss mot Bollebygd över Bockaberg och Nedflo. Strålande väder och inte för varmt. Körde sedan över Seglora ner över Fritsla mot Hillared där kameran gick i gång och var med till lunchen vi tog i Dalstorp. Tyvärr vill inte kamera fästet vara med så det blev inget mer filmat från den här resan. Jag hade tappat bort motskruven så kameran bara snurrade ur sitt läge. Vi kom i väg från Dalstorp och hamnade på en traktorstig och sen visste vi inte hur vi skulle ta oss in i Småland. Till slut så var vi på väg och stannade till i Nässjö en kort stund. För att planera nästa del av färden. Det fick bli tråkiga väg 32 till Eksjö och sedan 134 mot Kisa. Blev dock tråkigt efter en stund så in i skogen och klockan började närma sig 16. Tog en fika vid Lillsjn i Norra Kvill Nationalpark som vi genade igenom för att slutligen komma fram till Gamleby där det var dags för mig att tanka. Sedan körde vi ut mot Loftahammar och letade camping. Vi hamnade längst ut men skulle nog ha stannat kvar i byn. Nu fick vi i alla fall frid trodde vi. Slog upp tälten och mekade på lite mat. Sedan kom myggen och mitt ryggonda tillbaka. Så det var bara att gå in och knoppa, då sätter mudderverket igång. Hela natten.

map00375

 

Vaknade upp morgonen efter och ryggen var bättre då jag legat på hård madrass. Åt lite frukost och sedan bar det iväg igen. Nu skulle vi röra oss längs östkusten norrut. Hittade en riktigt rolig väg att köra mellan Loftahammar och Valdemarsvik som gick på utsidan av E22, väl i Valdemarsvik vek vi av mot kusten och Fyrudden där vi tog en glass och njöt av solskenet. Tog oss sedan norrut på småvägar upp till väg 210 och ut mot Tyrislöts camping och Sankta Annas skärgård. Riktigt mysigt ställe. Rekommenderas för den som vill paddla Kajak efter några dagar på hoj. Nicke behövde en ny luftmadrass och jag behövde ett par sandaler då jag glömt mina. Han kunde låna min madrasspump så han köpte en större luftmadrass för 119 kronor och jag hittade ett par tofflor för 50.-  Så kursen ställdes mot Söderköping. Körde återigen på mindre asfalterade vägar och nu kom en ny upplevelse. Grus över hela vägbanan som nån ärthjärna slängt ut för att asfalten inte skulle blöda. Vi fick släpp från och till kurvorna, det var förrädiskt. Äntligen hittar vi sköna och kurviga asfaltsvägar och så är de fulla av småkorning rullvariant till grus.

Kom till Söderköping där tanken var att vi skulle till hamnen efter inköpen och kolla in Göta kanal och se lite. Nicke tittade på min bakre bromsskiva och den såg lite sliten ut.. Konstigt jag hade ju kollat beläggen men konstaterade att de var helt slut. Antagligen hade mina gamla hjullager gjort att den slitits snett så bakifrån såg man ingenting. Snabbt beslut att ta sig till Biltema i Linköping. Vi konstaterade också att jag behövde byta slangen mellan bakre bromsvätske behållaren och själva broms hydrauliken. Började bli tajt om tid. Biltema stänger 19 och klockan var 18.20

In på biltema och hittade sista uppsättningen belägg, 1 meter armerad bensinslang, en såg, tejprulle och en halvliter bromsvätska för 279 kr. Nicke tankade och så stack vi iväg över Borensberg och massa roliga vägar förbi orter som Tjällmo, Godegård, Åmmeberg och till slut Askersund. Bunkrade upp lite mat och tänkte att vi skulle hitta en camping i Tivedens område. Nu missade vi rätt avfart så vi hamnade på väg 49 och försökte hitta grusvägar igenom men dessa var som att köra i sprängsten så vi tog sikte på Karlsborg. In på campingen där och checkade in, slängde upp tälten, brassade käk och sen bytte vi bromsbelägg. Allt på en timma. Slang och bromsvätska sköt vi upp till morgonen då det skulle luftas och då kan det vara bättre med lite bättre ljus. Båten Sandön kom in från Göta kanal och det var bra party. När vi sen skulle göra stan, hade Ida’s stängt kl 23 trots att det var helgdag och nationaldag dagen efter.

map2-route

Dagens rutt

Ny dag och nationaldag. Ryggvärken borta och dags att planera dagens färdväg hemåt. Packade ihop oss och bytte slang och på det luftade vi bakbromsen. Det var marknad och lite utställningar på Karlsborgs fästning och gamla regemente. Så vi tog hojarna dit, gick runt och lurade lite, tog lite foton på bilar och sedan åkte vi till Hjo där det blev en välsmakande pizza till lunch. Sedan körde vi på vägar som jag inte ens vet var jag var. Trodde att alla vägval skulle spara sig i GPS’n men de försvann. Skulle sparat samma dag tydligen för att få med trackbacken. Nu blev det inte så. Alla färdvägar är ritade på ett ungefär. Har haft ett skramlande metalliskt ljud vid vissa varv och jag har ju trott att detta har varit kamkedjans spännare men ljudet försvann inte helt och det visade sig att dimljusen skruvat upp sig och låg och vibrerade. Det var nog dags ändå att byta kamkedjespännarna fast de inte kändes helt slut.

Tog oss i alla fall ner till Anneberg och följde grus och asfaltsvägarna ner för att korsa väg 180. Tog en gammal favorit i repris och körde över Jäla och i motsatt rikting än förrförra året. När vi når slutet av denna rutt så döm om vår förvåning när vi kommer fram till en väg vi körde förra året som då var asfalt, helt plötsligt var grus. Tog avsked från Nicke i Stenkullen och att ha Scala ridern på kopplad under färden har varit ett bra komplement. Tyvärr gick GPS in och bröt hela tiden och kan inte ändra prioritering så fick stänga av blåtand mellan scala och Zumo. Att kunna varna för förändringar, stora möten och ge fri väg vid omkörningar är bra.

map3-route

 

Så slutligen ett tack till Nicke för några härliga dagar på hojen och en video som visar vilken typ av vägar vi kört på

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.