Hade planerat att göra en SS2000. En IBA-körning som är lika med 160 mil om dagen i 2 dygn. Planerat i yttersta detalj och skulle även passa på att träffa lite folk i Ålborg då IBA hade ett Ride to eat event där. Ride to eat är att de åker från alla möjliga hörn i Europa, träffas och umgås med likasinnade långdistans körare och har en trevlig kväll tillsammans. Jag och Sture skulle bara vara med på det obiligatoriska gruppfotot och sedan ta oss hemåt igen med att klarat av vår körning. Från Ålborg så skulle det vara 60 mil kvar..
Började redan på Långfredagen. Klev upp 02:55 och skulle sticka från Statoil i Floda 03:30. Fick ett startkvitto som sa 03:33 och det bar iväg. Skulle ta mig till Jönköping, ut på E4 och sen vända i Gävle, samt möta upp Sture och därifrån skulle vi åka tillsammans. Flöt på bra i mörkret. Var lite kyligt och lätt regn. Flöt på bra och var i Jönköping precis som planerat 05 :10. Tog en kopp kaffe och stack sedan iväg.
Flöt på jättefint och bränsleförbrukningen är inget att säga om. Varadero med förgasare drar mycket och nådde Sillekrog precis som planerat. Lite mer kaffe och så full tank och så stack jag igen. Gick som en dans i ca 4 km sen började hojen tappa kraft, motorn dog och lite startförsök. Fick i gång men den ville inte gå. Kunde inte tänka mig att det var soppapumpen som strulade. Den visade ändå tecken på att gå så började misstänka att det var något knas på bensinen. Att den var etanolutblandad i det grövsta. Ringde runt som en furie för att få råd. Slutade ändå med bärgning. Jag tömde hela tanken på den bensin jag tankat i Sillekrog och hällde upp i allsköns olika kärl. Fyllde på nytt, skaffade startkablar och fick hjälp av en bilist och hojen sparkade igång. Gick lite knackigt först och sen började den gå normalt. Började packa ihop för att sticka iväg mot Gävle och så dog hojen igen. Nu hade soppapumpens relä gett upp. Blev för mycket för den och egentligen skulle jag satt igång att skruva men trodde det var allvarligare fel än så. Att jag var tvungen att dränera flottörhusen och svårt att komma åt utan att inte ta bort tanken.
Så tiden gick, det var mycket krockar och olyckor i Stockholmsområdet så 3 timmar till att en bärgare kom. Just det ja, Jag kom ju till nästa bensinstation så jag var på Järna Wärdshus och mack precis söder om Södertälje. Hade ringt assistans och första läget var att jag skulle få lämna iväg hojen och ta hyrbil hem. Bärgarna föreslog att jag skulle åka till Rulle. Jourverkstad som var öppen och chans till att komma hem med hoj. All tanke på att köra klart var nu borta utan målet var att ta sig hemåt och hjälpa Sture så att han fick sin nattvila hemma hos mig och att jag då tänkte köra en vanlig ss1600K dag två istället.
Kom i väg från Södertälje och satt kurs mot Jönköping igen. Enligt körplanen skulle vi varit här vid 19:00 så jag passade på att äta på Max och sen dök Sture upp. Pratade med lite annat hojfolk, poliser och det var ett himla drag i Jönköping. Elmia hade ju Bil och Custom weekende så det var man ur huse.. Många ekipage var det att spana på.
Kom då äntligen hem igen. Kom i säng vid 23 och så skulle vi upp vid 5 igen för att påskafton åka via Danmark och Tyskland. Flöt på bra på morgonen. Medvind och kändes att det var lite värme på gång i luften. Än så länge var det underställ och raggsockar på. Blev ett stopp i Jägersro. Det skulle finnas en Statoilmack enligt AutoRoute men den var borta. Så det fick bli Ingo, Jet som byter namn.
Så över Öresundsbron och ut ur tunnlarna. Då händer det igen. Hojen går skitdåligt och blir tvungen att stanna. Sture vill ju inte avbryta och så jag stod där och undrade vad jag skulle göra.. Var bara att ta fram verktygen. Koppla förbi soppapumpen och hoppas på att jag skulle få fart på det igen. Inga problem. Tittade på trippmätaren och efter 10 mil tänkte jag att jag tankar fullt så att jag inte står i nöd. Hade iofs 3 liter med mig men bättre att tanka oftare. Var vägarbeten och hade hojen gett upp där fanns det ingen zon att stå vid sidan. Barriärer över allt. Som vanligt med danska bilister så är det vänsterfil som gäller och ser man en lastbil på 2 km håll ligger man kvar och kör lika fort som lastbilen. Alltså blir det köer helt utan anledning. Märkligt folk och beteende. Fick väcka några bilister med att lägga mig på tutan och peka på backspegeln. Dax kanske att de börjar titta i den…
Kom över Bält broarna och tankade utanför Kolding. Vid en omkörning började hojen gå dåligt igen. Tappade kraft vid 100 så kunde bara ligga på halvgas. Så länge den gick ville jag inte stanna och såg ingen mack på vägen heller att gå vid sidan. Krock i norrgående mellan Tyska gränsen och Kolding, ca mil kö. Jag kom till slut till Calles i Flensburg. Tänkte att är jag så nära så är det lika bra att åka ner och köra 20 mil extra. IBA-körningen var ändå fail så bestämde mig att ta båten från Frederikshavn efter att mött upp i Ålborg.
Hojen fortsatte att gå dåligt och till slut var det dags att kika efter. Bensinslangen hade vikt sig och därför blev det dåligt med soppa. Hängde upp bensinfiltret och sen gick den som vanligt igen.. Klockan var 13:42 och 28 mil till Ålborg. Övermäktigt att hinna dit till 16 och vara med på fotot. 3 minuters tankning i Vejle och 130 km/h + moms gjorde ändå att jag var i Ålborg 16:18. Tjingade lite på folk från IBA och tog egna kort. Sture drog vid 16:30 och tur var det. Danskar kan som sagt inte köra och det var kö på E20 över Bältbroarna. Mycket trafik för att vara påskafton.
Hampe var naturligtvis på plats. Nytt fordon som bara gick i 30 men det går ju framåt. Åkte till hotellet och snackade lite med Finnarna och tyskarna som var på plats för att sedan jag vidare till Frederikshavn. Beställde en biljett på båten och tog en buffé och så njöt vi lite av kvällsolen. Kallt i nordanvinden längs kusten men varmt i solen.
Vi sov ut efter ansträngande dygn i det sista,. Vädret visade sig på bästa humör och dags att plocka ur foder ur jacka. Sommardag helt plötsligt och diskuterade lite. Sture tipsade om en dryckeshållare från Biltema. För jag dricker för dåligt när jag är ute och kör. För omständligt att ta sig bak till topboxen och camelbaken är inte i jackan ännu så sagt å gjort. Tog mig till Biltema för att köpa dylikt och montera.
Ja, det var denna helgen.. Gått i ett. Kanske inte så kul att bli stående men äventyr är det alltid. Hade det inte varit för Rulle och hans verkstad hade det sett helt annorlunda ut. Läropengar att betala men i slutändan så är jag ändå hemma utan större missöde.
Alltid surt att behöva ta bärgning, alltid surt att behöva bryta en körning. Extra surt att bryta två körningar på raken, dagarna efter varandra.
Surt!
Hampe
Sura läropengar men nu är allt framdraget för fältoperation och som vi säger.
A Honda never gives up until it is burning up
Fy tusan, lider med dig. Tycker ändå du löste det så bra det nu gick. Såklart så jäkla surt att avbryta en körning men du fick ju i alla fall med dig hojen hem.
Bättre lycka nästa gång!
Förresten – jädrans bra fotograferat! Riktigt kul att se
Tackar Cawwa!
Ömsom biler med telefon och kamera och sen var ju vädret med och inte så mörkt.
Alltid soppaproblem på långresorna men nu skall jag väl ha löst dom problemen, Går reläerna för ofta blir det en ny pump. Därför har jag inte ännu kapslat in kabeldragningen.
Surt men bra skrivet och fotat. tack för att du delar med dig, hälsar Benson
Tackar Kenneth för omtanken. Det är ju lite tester inför rallyt som genomförs. Du kommer själv bli varse situationer och klockan går så fort..