2012-05-23
Plan the ride, ride the plan

Många har ju följt den uppladdning jag har haft sen den dag jag fick reda på att jag kunder vara ledig från jobbet och åka i väg ner till Spanien för att träffa mina internationella kollegor. Alla förberedelser och tankar är ju väl dokumenterade och vad kan gå fel egentligen. Det är många saker men det talar jag inte om nu utan det följer i rapporten som jag nu kommer att skriva.
Packade i alla fall allt och kollade att det satt ordentligt. Hade t.o.m åkt till macken där resan skall starta för att få kvitto och kolla att den gav kvitto för att få ett startbevis till min ”Ironbutt”. Skulle bara fylla upp en dunk till gräsklipparen där hemma och tänkte att jag slår ju i så fall två flugor i en smäll. Full av förväntan och nervositet allt låst och påhängt. Nu var det bara att sova.. Klockan var ändå 22 på kvällen och sådär gött varmt att jag inte ville gå och lägga mig. Hängde på låset för hojen skulle stå ute fullpackad. Det skulle bara vara att gå ut påklädd och starta igång och sen skulle jag vara på väg..

Klar för avfärd. 23 Maj, 21:00

2012-05-24 02:25

Lyckligtvis hade jag somnat vid 23 tiden och 02:25 ringde telefonen att nu är det dags att gå upp. Sådana här dagar går man upp direkt. Laddad kaffebryggare kokar den termos jag ska ha med samt en kopp till mig. Det flyter på och jag är påklädd, lagt in termosen i tankväskan. Fått med mig 5 st underbara smörgåsar att ha på vägen, laddat med nötter och russin ifall jag blir hungrig eller sugen. Allt är klart och 02:45 startar jag hojen, lägger i första växeln och rullar iväg… Stopp efter 30 cm. Visst i helvete, hade ju ett lås där bak också. Det slog sönder bakskärmen och stänger av, går bak och lossar låset. Det är ju mörkt så ser inte skadorna som skett. (Insåg inte förrän i Spanien att den gått sönder)

Åker iväg till en Jetstation i Alingsås, tankar och tänker nu börjar det. Får kvittot, stämplat med 02:58 på uret. Fotograferar mätarställningen då detta ska vara ytterligare ett bevis. Tänder all belysning jag har på hojen och tankarna är direkt.. Kommer jag att palla?

Mätarställning 02:58

Denna tråkiga E20 sträcka där jag normalt alltid kör för fort. Helt plötsligt måste jag hålla hastighetsgränsen för vill inte komma för fort till Sandsjöbacka och äventyra hela resan för att paja den efter 6 mil. Varför stanna efter 6 mil tänker en del och tanka? Beror helt enkelt på att jag vill ha bokfört att jag åkt en längre väg som kan vara bra att ha med sig om det strular på slutet. Naturligtvis får jag inget kvitto i Sandjöbacka och går in till tjejen i kassan och ber om ett. Verkar som hon varit med om detta förr, för hur vanligt är det att en motorcyklist ber om kvitto? Vilket fall som helst laddar jag min kamera för nu är det tillräckligt ljust för att jag ska få bilder. En bild var 60:e sekund och batteribyte varje tankstopp för att dokumentera färden ner. Det blev 815 bilder men tyvärr är det skillnad på batteri och batteri. Har ju en laddare i topboxen men det gick för kort tid för att de skulle få tillräcklig kräm. Startar igen och kommer ut på E20 ner mot Malmö. Här börjar direkt mina ledlampor visa resultat. Det bländar i bilars backspeglar. Händer åker upp för att reflektera bort mitt jobbiga ljus. Det blinkas med varningsblinkers och jag tänker bara.. Gôtt här syns jag. Visst vägarbete på sträckan mellan Heberg och Simlångsdalen så får ta gamla E6. Tar ner tempot och tänker det här kan göra att jag inte får för överhastighet. Samtidigt är jag väldigt mån om att inte missa båtar och få vänta.

Kommer ner till Glumslöv och här bygger de om. Så mycket så att de glömt märka om pumparna. Stoppar in kortet men vilken jävla pump ska jag ta.. Tittar och tittar men ser inget. Det blir pump 13 men det var spolarväskapumpen. In med kortet igen, går ifrån med 4 meter och ser att det märkt med rosa i nån inplastad historia att jag ska tanka på pump 6. Typ 1 meter upp från räkneverket. In med kortet igen och tanka. Två kvitton men kan vara bra.. Kan ju utnyttjas för gångtiderna.

Kör helt efter GPS. Jag har t.o.m hastighetsgränserna där så det är bara att följa. Kommer ner till Öresundsbron, betalar med kortet. 200 kr är dyrt för MC men vad fan det är ju en resa. Slapp morgontrafiken i Köpenhamn och det flyter på bra ända till ett vägarbete där det ligger grus över hela vägbanan. Hastighet 70km/h och 6 stycken Harleys som ligger framför. Lägger mig bakom dom tills vägarbetet återgår till det normala. Hejar och kör om. Tanken är ju att jag ska hinna 08:15 båten och är 10 minuter efter. Kommer ned till Rödby 08:05 åker upp på mc-kön och har ett helt sjok av Harleys även här.. Vad är på gång? Åker på båten. Parkerar och låser fast. Upp på båten och fram med mina mackor samt min termos. Även här sker ett visst klädbyte. Det var kallt på vägen ner. Trots att det varit 30° i Sverige på dagarna så var det bara 11° på morgonen och handtagsvärmen varit på. Gjorde lite lättnader i klädsel, fick i mig kaffe. För jag sponsrar inte överpriser på en båt. Ner på bildäck igen och pratade med de danska harleyåkarna vad som var på gång. Träff i Hannover.

Ut på tyska vägar och snart dags för tankning igen. Det går som smort och tar bara en 5 minuters paus. Framme i Hamburg vid 10-tiden och naturligtvis kö. Eftersom jag är så bred med mina väskor tvingas jag vara bakom bilar. Till slut ger jag upp och kryssar lite lätt höger för vägrenskörning som är förbjudet. Va fan tänkte jag, kör jag i 30 så kan jag klämma in mig mellan nån lastbil om nåt kommer bakom. Körde förbi ett antal blåa tyska poliser som även dom var på väg till Hannover för markering. För min egen del flyter det på för djävla bra. Köerna i Hamburg har gjort mig en timme sen enligt min körplan men då är den oxå satt till att jag ska hålla över 130km/h över Tyskland. Tycker inte det är en behaglig hastighet och lägger mig på 125. Har ju tid att fullfölja ironbutten men 6 timmar tillgodo.

Klein Rhüden 13:25

Närmar mig Kassel och dags för tankstopp. Tankar och går in i butik. Tar en större kopp kaffe och flyttar mc till luftpåfyllning. Detta har jag inte ens tänkt på. Lufttryck. Lägger 2,9 bak och 2,5 fram. Meddelar hem hur det går och var jag är. Många har ju tyckt att det jag håller på med är vansinne men jag vill ju ner fort och så länge koncentrationen finns är jag oxå med. Ju mer jag aktiverar mig desto bättre är jag medveten om trafiken och rytmen.

13:30

Har nu varit igång i 10 timmar och har inte ens märkt att det gått så lång tid. Siktet är inställt på att göra 180 mil detta dygn och gjort ca hälften. Det känns bra och trippar vidare. Här insmyger sig dock ett fel. På det just det här benet är GPS felprogrammerad och vill gå kort väg. Innebär att jag ska in bland trafikljus och bonnvägar med traktorer. Tänker att jag skiter i det och fortsätter längs A7 men när den varnar 3:e gången blir jag osäker och viker av som GPS föreslår. Stannar till vid en mack och tar upp stora kartan. Inte så långt till nästa motorväg och fullföljer. Passerar Frankfurt och klockan är 17. Trafiken börjar tätna. Hamnar i mindre kö men inte så farligt, det flyter

Avikande från Gps igen och följer slaviskt. Hamnar på mindre motorvägar in i städer och rödljus. Är nära gränsen till Frankrike och ser mörka moln. Antingen lyckas jag köra runt det eller så hamnar jag mitt i det. Korsar franska gränsen och Frankrike välkomnar med sitt sämsta väder. Hamnar mitt i en hagelskur. Lägger mig avvaktande bakom en lastbil. Tänker var kan jag stanna och dra på mig regnstället. Bilar kör om och tittar på mig i värsta medlidande men ser att det ljusnar längre fram. Helt genomsur upphör dock vädret. Ställer mig upp och 28° gör nytta. Jag torkar upp lika fort som jag blev blöt. Vattnet bara blåser av. I normala fall hade jag nu spänt mig men eftersom jag var ute med 125:ans dag i regn i 80 mil av 105 litade jag på däcken och trummade på.

Mulhouse 20.22

Kör igenom Strassbourg och anländer Mulhouse 20.20 för tankning och lite rast. En tysk har sett min nummerskylt och tycker det är fascinerande att någon så långt norrut är i deras breddgrader. Känner lite på dimljusen och har tappat en skruv så det blir en snabb reparation. Ger mig av men kommer inte långt förrän Frankrikes tullvägar gör sig påminda. Ingen som helst information om hur jag ska göra för att komma igenom bommen. Stoppa i ticket innebär att stoppa in ditt kreditkort. För fan, börja tala om hur man gör. Sen visar GPS rätt och skippar Dijon då IKEA stängt. Jag vill inte åka mot Paris och vet att jag ska passera Lyon så tar den vägen istället. Hamnar på A36 istället för A39 då jag tänkt göra stopp i Macon, 8 mil norr om Lyon. Nu är jag ute och cyklar och för att komma till Macon är jag tvungen att åka småvägar i 4 mil. Tankar i saint angel och skulle stannat där på etap men jag ska ju till Macon och fullföljer. Vid m
idnatt och mörkerkörning är jag i Macon. Hittar hotellet men ingen pump att få ett kvitto. Slår på GPS och hittar en mack. Åker 5 km för att fylla upp och återvända till hotellet. Här hade egentligen hotellkvittot funkar. Smidig incheckning. Bara att stoppa in kortet och ta €29 för en bädd. Skaffade t.o.m vittnen på hotellet. 179,5 mil senare är jag i säng. Nyduschad och inte det minsta sliten. Tänkte att jag känner mig så fräsch så kunde egentligen fortsatt men då visste jag inte var slagga när det behövdes så tog det säkra före det osäkra.

2012-05-25
Ställde klockan på 05:30 och var på resande fot igen 06:00.

Ut på Autoroute igen. Heading Lyon. När jag väl kommer till Lyon så är närmaste väg igenom. No way att jag sätter mig i bilkö i morgonrusning så tar en omväg på tre mil runt stan mot Marseille. Helt fel egentligen men ska klara det till nästa tankstopp. Döm om min förvåning när tanklampan lyser efter 21,6 mil och 5 mil kvar till nästa tankstopp. Det ska jag klara tänkte jag och i värsta fall har jag ju reservdunken så det ska funka.

Funkade inte alls. 3 km kvar till tankstoppet dör hojen. Kör åt sidan, sätter på mig min väst. Fyller hojen med de 2 liter jag har med mig. Står i motlut så hojen vill inte går riktigt vilket medför att med de antal startförsök jag gör, dör oxå batteriet. Bara att använda SOS stolparna och kalla på hjälp. Här passerar miljontals fordon varje dag och inte ens SOS kan förstå att jag har en moto. Det heter måtå och detta gör att jag sällan från och med nu vill åka i Frankrike. Alla andra vill hjälpa. I Frankrike förstår man inte och lägger på luren om man inte inte har rätt uttal. Nästa gång en fransman är i Sverige ska den få tillbaka. Ska bara prata svenska. 😉 Det landet måste inse att de är ett transit land och kan inte SOS förstå, vem kan?

Efter många om och men dyker det upp en bärgningsbil. Får extrabensin och starthjälp och allt funkar. Ger mig ut på motorvägen igen slår på blinkers ut och efter 300 meter är jag stillastående. Glömde slå av ljuset. Tittar bakåt där min hjälp åker tillbaka till sin verkstad och inte följt mig. €140 fattigare och ändå stillastående. Ringer hans garage men dom fattar ingenting. Börjar gå ner till stolpen jag ringde ifrån. Då dyker en vägarbetare upp. Ger honom mitt papper och han ringer. 20 minuter senare dyker min mek upp igen. Ger mig hjälpstart och följer med till macken där jag fyller full. Stänger av ljuset och när han ser på startar jag hojen igen.

Under dessa 1,5 timma var det många tankar som flög genom huvudet. Kommer jag ens ner till Spanien eller är det nåt annat knas med hojen. Rullade förbi en annan Varadero. Visade sig vara Jean-Marc men han hann inte stanna och det går inte att vända så lätt på dessa motorvägar.

Lite nervös åker jag iväg och hamnar till slut i Spanien. Här skulle jag varit vid 11, nu är den 13.00. Har 25 mil kvar, tankat och dricker upp en halv liter cola i bara farten. Det är varmt men känner mig ändå fräsch. Har nu 237 mil i sadeln. De extra fotpinnarna har avlastat och har inte flyttat på stjärten för mycket. Det kan oxå hjälpa till en del att avlasta men har än så länge inte behövt. Sista benet kvar och åker in i Barcelona, tar sikte mot Tarragona och finns många vägar att använda. Hittar till slut rätt och ska bara av motorvägen och in på en vanlig riksväg. I rondeller med vägbyggen är det svårt att fatta vad GPS menar och hur det ser ut i verkligheten. Tar fel avfart och ner mot ytterligare en betalstation. Här har jag inget alternativ utan vänder och kör tillbaka. Några uppretade bilister men vad gör man. Det måste ju gå att köra fel och vända. Ut på rätt väg och det är en mil kvar. I hjälmen spelas det passande spansk musik. Det valde den själv och jag känner att nu är det nära.
Sista biten har jag haft filmkameran igång och visar nedfarten till själva campingen. Stannar till utanför receptionen. Two Plugs möter upp. Skye, right? Vi hälsar och får instruktioner om hur jag checkar in. Fått ett SMS av Snurrepus (Erik) att de ligger på stranden och solar så jag hittar nyckeln till stugan. Parkerar och här skulle Snurrepusen stått med en kall Estrella Damm. Det sket sig så jag hälsade på grannarna John och Catherine och där kom den kalla ölen. Hur gott som helst och på det en dusch med ombyte av kläder. Ner till stranden och mer öl och det behövdes inte många för att jag skulle bli slirig. Sista två dygnen har tagit ut sin rätt. Sovit i kanske 6-7 timmar och med barbeque på kvällen höll jag ändå ut till 02. Sen var det bara att gå och lägga sig.

Se tillhörande Video för denna resa ner.

Läs hela storyn: http://varadero.skye.se/vim14-tarragona/

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: