Något som jag gruvat mig för. Det skulle jävlas. I vilket fall så testade jag den nya jula-mc-lyften för att jag kunde inte att svingarmen låst när jag skulle skruva ur dämparen. Självklart visade det sig att jag att glapp i bakhjulslagret så det var bara att beställa nya på en gång. Bakdrevet skall också bytas då det mer ser ut som en sågklinga. Problem som uppkom förra året då jag körde med alldeles för slak kedja ner till Spanien.
Läst mig till på olika varaderoforum att det skulle vara jätteenkelt att få bort den gamla stötdämpare men vissa problem att få in den nya.
Jag upplevde det som tvärtom. Tog bort batteriet för att se och nå bättre till bulten till övre fästet på dämpare. Lossade den och gick in under cykeln och lossade även två av de tre bultar som bildar en triangel och håller hundbenet.
Fick ut dom ganska enkelt men det var svårare att få ut själva dämparen. Den ville fastna överallt och till slut fick jag skruva bort ställratten till preloadern för den vill fastna överallt. När väl den var borta var det bara att dra ut den under ifrån.
Jämförde med den nya fjädringen. Vilket skall vara upp och vilket skall vara ned. Logiken sa mig att självklart ska ställskruven vara nedåt men ändå man vet ju inte. Konsulterade internet och google och fick fram att logiken stämde.
Så nu skulle då problemen börja. Det gick nästan för enkelt att få ihop det igen så jag undrade om jag gjort nåt fel. Nä då, allting stämde. Bara att rikta in och sätta i bultarna igen och sedan efterdra. Så nu sitter den där.
Nu väntar jag på att få mina lager. Sedan ska de nya kamkedjespännarna också komma. När vet jag inte. Börjar bli tajt om tid då jag ska på ny gruskurs igen på söndag. I värsta fall får jag åka på de gamla lagren men hade varit skönt att byta.
Det skall göras rent och smörjas nytt. Dammpackningarna har slitits så det är väl grunden till att ett lager har gått.
Nytt drev skall i alla fall på. Det här har gjort sitt.
Hello
I saw that your wilbers spring is 160/185 size. What is your wheight and how good the shock is with this spring…
Thanks ROk
Hi Rok,
Comparing to the original shock it is a multiple effect of better handling and keep the rear tire on the road.
Weight doesn’t need exact numbers. I often also carry 50 kg extra when on expiditions and shock handles it perfect.
So even if I have gained a lot of kilograms lately, removal and change of exhaust to lighter ones didn’t did a effect.
So your average weight and add 40 kg extra for your package and it will run smoothly on the road
Am asking you becaouse i wanted to buy YSS shock with same spring caractersitcs and i am aroung 100kg, and want to know if this would be OK. I know wilbers will do the shock too my wheight but not YSS… Ok i can get other spring then, but i belive this one would be OK.