Säsongen 2012 är nu officiellt avslutad. Trodde jag skulle komma ut en liten runda till men tid över och väder har visat sig att inte komma överens. Nu återstår endast ett oljebyte och ska prova oljan från Motul. 5100 10w40 ska i och så får jag utvärdera om det blir någon skillnad nästa säsong på oljetyp.

 

 

Började annars säsongen på biltema oljan men tyckte växellådan blev väl klonkig redan efter 100 mil, så det blev att hälla  i Castrols Gps olja som jag hittade i Tyskland lagom till långresan men jag tar allt från början. Tycker Power1 oljan klonkat lika mycket som biltema oljan

Såg verkligen fram mot denna säsong. Hade varit mycket snack på diverse forum vad 2012 skulle erbjuda i körning. Så när jag väl i februari fick reda på att jag fick ledigt runt pingsten kunde planeringen av resan ner till Tamarit i Spanien påbörjas. Ännu kunde jag inte ställa fram motorcykeln och börja köra men satte igång med att få på nya dimljus och extra fotpinnar. Ja, allt det där står ju på bloggen så fortsätter på hur mycket körning det egentligen blev.

April

Efter äntligen fått ordning på bakre bromsoket så bar det iväg till besiktning i Partille. Snabbt in och lika snabbt ut med en mätarställning på 57828 kilometer. Inga problem där inte men var ett litet hack i styrningen som jag smorde upp när Jag med hjälp av Nicke bytte till progressiva fjädrar fram.

Ut på en liten runda för att testa fotpinnar och egenhändigt gjord luftkudde under rumpan. Provade samtidigt att filma för att kollla så att det fungerade med kameran. Solig vardag i April och det hade knappt blivit grönt på träden.

Maj

Så den tolfte Maj kom jag ut igen. Vädret började bra men blev kyligare och blötare hela vägen upp till Karlsborg där jag väntade in 125:a gänget. Stollarna som börjat klockan 3 på morgonen att åka ut på 125:or av äldre sort från Jönköping och hunnit med att passera Nyköping, Stockholm och Borlänge innan färden vände söderut och de kom till Karlsborg. Tänkte först bara åka med till Jönköping men det kändes lite för kort bit så tänkte att jag hänger med till Oskarshamn för att därifrån åka hem. Väl där kändes det som lika lång väg tillbaka som att ta södra varvet runt och när vi kom till Åstorp tog jag E20 hem istället för att åka med till Jönköping igen. I norra Skåne hade regnet upphört och övergått i kyla istället. Vid sista rondellen hemmavid så var fingrarna så stelfrusna att jag knappt kunde dra in kopplingshantaget. -4°C visade termometern hemma. Det blev nån whiskey för att hjälpa till att tina upp blodet inifrån och njuta lite av den dagens intryck. Trots dåligt väder så var det en härlig upplutning av hojar som åkte 160 mil på mindre än 24 timmar. Själv åkte jag bara 105 med start kl.10 och hemma strax efter midnatt.

10 dagare senare kom då äntligen sommarvädret och värmen. Då åkte jag till Spanien med motorcykeln så snabbt som möjligt ner. En 36 timmars färd och 2635 km senare var jag i Tamarit och hälsade på mina internationella varadero kompisar. Blev med denna körning också medlem i Ironbutt Association. Tog det lite lugnare hem och körde över Pyrenéerna för att uppleva hur det är att köra i serpentiner och på hög höjd. Sedan blev det 100 mils etapper per dag för att komma hem och då blev ju det dåligt väder igen och det blev höst.

Juni/Juli

Körde jag endast små svängar ner till Varberg för att få ordning på husvagn och camping så då användes motorcykeln väldigt lite. Har hela tiden tänkt på att göra en till resa men vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Slutar att jag åker upp till min norska varadero kollega Kjetil och åker guidade turer i hans hemtrakter. Tar med mig sonen Adam som tyckte det var kul att hänga med farsan på något annorlunda som campa och åka motorcykel under Norges tak

Augusti/September

Var det äntligen dags att stråla samman med medlemmarna i XL-forum för första gången. Blev äntligen en träff i Dalsland men våra nordligaste medlemmar fick det lite för långt för att åka på en weekendträff. Så beslutet togs ganska omgående efter träffen var genomförd att vi träffas igen 2013 i Härjedalen. Lite småkorta svängar avslutade augusti och vi gled in så sakta in i september. Åkte med medlemmar i IBA till Skagen för att möta upp den tyska divisionen som hade ett ride to eat event. Sa hej och sen tog vi båten hem igen. Varaderon har aldrig varit så väl surrad som båtresan hem. Det varnades för stora och höga vågor men jag mitt nöt hade glömt stoppa i minneskortet i kameran innan avfärd hemifrån.

1284 mil blev det denna säsong varav säkert 6-700 av dem skett i regn eller ösregn. Det var inget roligt hojväder  denna sommar och uppgradering av hojkläder har också gjorts. Två gånger slog mätaren över till jämt. 6000 mil passerades i höjd utanför Landskrona och 7000 mil på väg mot Ålborg för att ställa oss på en bro och ge tyska Ironbuttare en liten vink om att nu är det inte långt kvar och lite boost att inte tappa modet.

Det blir nog mindre åka 2013 men nånstans kommer jag att åka var så säker. Om inte annat som reserapportör under 125:ans dag. 11:e till 12.e maj 2013

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: