Planering
Ska ju ut och åka till pingst och håller på med lite ruttplanering. Det är i samma veva att göra en Iron butt när jag ändå är i farten.
Ett utkast tänkte jag visa här med karta och allt för att se om det fungerar.
From: Preem Alingsås To: Castell de Tamarit, Tarragona |
Driving Distance: 2588,6 kilometres Time: 1 day, 10 hours, 8 minutes |
|
Time | Distance | Instruction |
DAY 1 | ||
03:00 | 0,0 | 1 Depart Jet, Alingsås |
03:43 | 63,6 | 2 Arrive Shell Sandsjöbacka |
05:30 | 268,3 | 3 Arrive OKQ8 Glumslöv |
06:24 | 338,2 | Entering Denmark |
07:47 | 511,9 | 4 Arrive Rødby/Scandlines |
** Arrival earlier than specified 08:15 arrival time ** | ||
08:54 | 511,9 | Entering Germany |
09:48 | 576,4 | 5 Arrive Avia Sierksdorf [Tel: 4563-8610] |
12:18 | 868,0 | 6 Arrive Shell Klein Rhüden [Tel: 5381-98700] |
14:57 | 1164,6 | 7 Arrive Aral Erzhausen [Tel: 6150-500623] |
17:14 | 1442,1 | Entering France |
17:29 | 1473,4 | 8 Arrive Total Mulhouse [Tel: 3-89627420] |
19:27 | 1676,3 | 9 Arrive Ikea Dijon [1 Rue de Cracovie, 21000, Dijon, France, Tel: +33 8-25103000] |
20:55 | 1795,7 | 10 Arrive BP Mâcon [D205, 71000, Mâcon, France, |
20:55 | 1795,8 | 11 Arrive Formule 1 Mâcon Nord No 2 |
** Arrival earlier than specified 21:00 arrival time ** | ||
End of day | ||
DAY 2 | ||
06:00 | 1795,8 | Depart Formule 1 Mâcon Nord No 2 |
08:18 | 2086,1 | 12 Arrive Esso [Tel: 4-66500475] |
10:41 | 2348,3 | Entering Spain |
10:44 | 2355,2 | 13 Arrive Repsol |
13:08 | 2587,6 | 14 Arrive Castell de Tamarit, Tarragona [Camí Tamarit 43008, Tarragona, España] |
Ladda ner Autoroute filen, nu med GPX stöd – VIM14
Fortsätter i inlägget som sedan när allt är klart kommer att bli en sida istället.
Nu har jag lagt in rutten i min GPS och förklaring nedan visar hur rutten tar sig ut till en början. Använder en äldre Navigon 2310 plus 20 som jag hackat lite i programvaran för att passa in i mina behov.
Beställde lite grejor från Louis i Tyskland. Såg att de hade aluminummuggar för 25 spänn. Behövde fyra till husvagnen och två i toppboxen. När frakten ligger på 80 kr kan jag lika gärna handla där än att åka till Biltema eller Jula för samma skräp.
Det blev oxå ett längre sugrör att sätta fast på valfri petflaska och en 2 liter reservdunk. Dunkarna är dyra om jag jämför med att jag får en 5 liters för 40 kr men, det skrymmer alldeles för mycket. Fick skickat några kopparpackningar när jag ändå var igång.
€40 gick kalaset på.
Sedan har mitt bromsok strulat och mittenkolven på bakoket vill inte åka tillbaka. Kontaktade David Silverspares i Suffolk och fick beställt nya packningar samt slitna glidpinnar till oket. Fick ändå köra hojen till Harry i Anten för jag fick inte ordning på det. Han lyckades inte heller så antagligen är det skit i någon ventil någonstans på vägen och fler har haft problem med Dual Combi Brake System – DCBS. Nya slangar och ny ventil går på 4.500:- så då kan jag lika gärna riva skiten. Har ingen användning av systemet alls som var någon förlaga till ABS innan det introducerades.
Blev mycket trevligt bemött av engelsmännen och kvinna på David Silver och kommer få sprängskisser med deras artikelnummer istället för att gå via honda originalparts som blir mycket omständigt.
Jag har oxå pratat med en firma i Hamburg. Motorradteile som säljer framförallt drivpaket och Avgaspuffar från Leo Vince. Hade ett långt samtal på en timma med lite språkförbristning om skillnader mellan hur svenskar och tyskar handlar online. Norska alkoholregler, Airbus A320 serviceschema och att Louis Detlev var nära att gå i konkurs för fem år sedan. De säljer bara kinaskit som Biltema gör menade han men ibland är det bra att åven sådana firmor finns. Kommer hädanefter köpa allt som har med riktiga detaljer till hojen att göra, handla av Motorradteile. Vill ju ha lite nytt ljud och bättre effekt, ett scottoiler system för kedjan, (Biltemas skit bara kladdar.) och K&N luftfilter som är tvätt bart. Ja, det lär väl komma när cashflödet börjar ordna till sig.
Genom ett tillfälle så kom jag över ett par nya öhlins progressiva gaffelfjädrar att stoppa in i gaffeln och få lite bättre vägegenskaper över potthål och dylikt. Får jag bara besiktigat hojen så åker de i snarast. 584,- med frakt. Inte dåligt.
Har haft strul med bilarna. TVÅ punkteringar på samma däck med TVÅ veckors mellanrum. Först en skruv och sen en 10 cm lång koppar tråd rakt in i vänster bak. Sedan läcker det automatlådeolja så den packningen behöver också bytas. Nya sommardäck och det kommer säkert mera.
Tillbaka till hojen. Ska ju ha dimljus till kraschbågarna och nu är de på väg från USA. Räknar med en 1200:- inklusive fästen för att det ska vara ordentligt ljus. Det är en säkerhetsdetalj från min sida. Jag vill bli sedd och inte påkörd i onödan, det har inte jag tid med. Ska ju köra hoj några år till hade jag tänkt.
Den här veckan har gått i ett:
- Motorcykelmek som gav mig sån träningsvärk efter stått på huk och försökt få till kombibromshelvetet.
- Modifiering av diverse hemsidor och forum.
- Fackligt strul med nya arbetsrutiner.
- Beställning av varor och se till att jag får rätt grejor. Samt att svensk post har glömt av vad service är.
- Sen har jag ju familj och liten. Just d. Karin har fått ny telefon. Tog bara 6 timmar att få bukt med hennes dator, Itunes, outlook och få över kontakter.
Henning kommer att starta en ny adventuretouring sida. Kommer sannolikt att stänga mitt forum som är liknande. Hoppas att det kan slå väl ut och att folk skildrar sina resor. Får väl sitt esse i slutet av sommaren när motorcyklister summerar.Syns där eller här
/over and out
2012-05-19
Var iväg till Ullared och köpte ett smidigare tält. Kanske kommer jag att använda det men det här tältet var så mycket smidigare, mer vattentåligt med en pelare i sömmarna på 5000 mot normalt 1000 och riktiga aluminiumpinnar som gav en vikt på endast 3 kg. Det får oxå plats i sidoväskan och kan lätt packas om i en packrulle.
Priset på 899 kr är lite dyrare än normalt men mot Handelsbodens mc-tält är det ingenting.
Ridereport
2012-05-23
Plan the ride, ride the plan
Många har ju följt den uppladdning jag har haft sen den dag jag fick reda på att jag kunder vara ledig från jobbet och åka i väg ner till Spanien för att träffa mina internationella kollegor. Alla förberedelser och tankar är ju väl dokumenterade och vad kan gå fel egentligen. Det är många saker men det talar jag inte om nu utan det följer i rapporten som jag nu kommer att skriva.
Packade i alla fall allt och kollade att det satt ordentligt. Hade t.o.m åkt till macken där resan skall starta för att få kvitto och kolla att den gav kvitto för att få ett startbevis till min ”Ironbutt”. Skulle bara fylla upp en dunk till gräsklipparen där hemma och tänkte att jag slår ju i så fall två flugor i en smäll. Full av förväntan och nervositet allt låst och påhängt. Nu var det bara att sova.. Klockan var ändå 22 på kvällen och sådär gött varmt att jag inte ville gå och lägga mig. Hängde på låset för hojen skulle stå ute fullpackad. Det skulle bara vara att gå ut påklädd och starta igång och sen skulle jag vara på väg..
2012-05-24 02:25
Lyckligtvis hade jag somnat vid 23 tiden och 02:25 ringde telefonen att nu är det dags att gå upp. Sådana här dagar går man upp direkt. Laddad kaffebryggare kokar den termos jag ska ha med samt en kopp till mig. Det flyter på och jag är påklädd, lagt in termosen i tankväskan. Fått med mig 5 st underbara smörgåsar att ha på vägen, laddat med nötter och russin ifall jag blir hungrig eller sugen. Allt är klart och 02:45 startar jag hojen, lägger i första växeln och rullar iväg… Stopp efter 30 cm. Visst i helvete, hade ju ett lås där bak också. Det slog sönder bakskärmen och stänger av, går bak och lossar låset. Det är ju mörkt så ser inte skadorna som skett. (Insåg inte förrän i Spanien att den gått sönder)
Åker iväg till en Jetstation i Alingsås, tankar och tänker nu börjar det. Får kvittot, stämplat med 02:58 på uret. Fotograferar mätarställningen då detta ska vara ytterligare ett bevis. Tänder all belysning jag har på hojen och tankarna är direkt.. Kommer jag att palla?
Denna tråkiga E20 sträcka där jag normalt alltid kör för fort. Helt plötsligt måste jag hålla hastighetsgränsen för vill inte komma för fort till Sandsjöbacka och äventyra hela resan för att paja den efter 6 mil. Varför stanna efter 6 mil tänker en del och tanka? Beror helt enkelt på att jag vill ha bokfört att jag åkt en längre väg som kan vara bra att ha med sig om det strular på slutet. Naturligtvis får jag inget kvitto i Sandjöbacka och går in till tjejen i kassan och ber om ett. Verkar som hon varit med om detta förr, för hur vanligt är det att en motorcyklist ber om kvitto? Vilket fall som helst laddar jag min kamera för nu är det tillräckligt ljust för att jag ska få bilder. En bild var 60:e sekund och batteribyte varje tankstopp för att dokumentera färden ner. Det blev 815 bilder men tyvärr är det skillnad på batteri och batteri. Har ju en laddare i topboxen men det gick för kort tid för att de skulle få tillräcklig kräm. Startar igen och kommer ut på E20 ner mot Malmö. Här börjar direkt mina ledlampor visa resultat. Det bländar i bilars backspeglar. Händer åker upp för att reflektera bort mitt jobbiga ljus. Det blinkas med varningsblinkers och jag tänker bara.. Gôtt här syns jag. Visst vägarbete på sträckan mellan Heberg och Simlångsdalen så får ta gamla E6. Tar ner tempot och tänker det här kan göra att jag inte får för överhastighet. Samtidigt är jag väldigt mån om att inte missa båtar och få vänta.
Kommer ner till Glumslöv och här bygger de om. Så mycket så att de glömt märka om pumparna. Stoppar in kortet men vilken jävla pump ska jag ta.. Tittar och tittar men ser inget. Det blir pump 13 men det var spolarväskapumpen. In med kortet igen, går ifrån med 4 meter och ser att det märkt med rosa i nån inplastad historia att jag ska tanka på pump 6. Typ 1 meter upp från räkneverket. In med kortet igen och tanka. Två kvitton men kan vara bra.. Kan ju utnyttjas för gångtiderna.
Kör helt efter GPS. Jag har t.o.m hastighetsgränserna där så det är bara att följa. Kommer ner till Öresundsbron, betalar med kortet. 200 kr är dyrt för MC men vad fan det är ju en resa. Slapp morgontrafiken i Köpenhamn och det flyter på bra ända till ett vägarbete där det ligger grus över hela vägbanan. Hastighet 70km/h och 6 stycken Harleys som ligger framför. Lägger mig bakom dom tills vägarbetet återgår till det normala. Hejar och kör om. Tanken är ju att jag ska hinna 08:15 båten och är 10 minuter efter. Kommer ned till Rödby 08:05 åker upp på mc-kön och har ett helt sjok av Harleys även här.. Vad är på gång? Åker på båten. Parkerar och låser fast. Upp på båten och fram med mina mackor samt min termos. Även här sker ett visst klädbyte. Det var kallt på vägen ner. Trots att det varit 30° i Sverige på dagarna så var det bara 11° på morgonen och handtagsvärmen varit på. Gjorde lite lättnader i klädsel, fick i mig kaffe. För jag sponsrar inte överpriser på en båt. Ner på bildäck igen och pratade med de danska harleyåkarna vad som var på gång. Träff i Hannover.
Ut på tyska vägar och snart dags för tankning igen. Det går som smort och tar bara en 5 minuters paus. Framme i Hamburg vid 10-tiden och naturligtvis kö. Eftersom jag är så bred med mina väskor tvingas jag vara bakom bilar. Till slut ger jag upp och kryssar lite lätt höger för vägrenskörning som är förbjudet. Va fan tänkte jag, kör jag i 30 så kan jag klämma in mig mellan nån lastbil om nåt kommer bakom. Körde förbi ett antal blåa tyska poliser som även dom var på väg till Hannover för markering. För min egen del flyter det på för djävla bra. Köerna i Hamburg har gjort mig en timme sen enligt min körplan men då är den oxå satt till att jag ska hålla över 130km/h över Tyskland. Tycker inte det är en behaglig hastighet och lägger mig på 125. Har ju tid att fullfölja ironbutten men 6 timmar tillgodo.
Närmar mig Kassel och dags för tankstopp. Tankar och går in i butik. Tar en större kopp kaffe och flyttar mc till luftpåfyllning. Detta har jag inte ens tänkt på. Lufttryck. Lägger 2,9 bak och 2,5 fram. Meddelar hem hur det går och var jag är. Många har ju tyckt att det jag håller på med är vansinne men jag vill ju ner fort och så länge koncentrationen finns är jag oxå med. Ju mer jag aktiverar mig desto bättre är jag medveten om trafiken och rytmen.
13:30
Har nu varit igång i 10 timmar och har inte ens märkt att det gått så lång tid. Siktet är inställt på att göra 180 mil detta dygn och gjort ca hälften. Det känns bra och trippar vidare. Här insmyger sig dock ett fel. På det just det här benet är GPS felprogrammerad och vill gå kort väg. Innebär att jag ska in bland trafikljus och bonnvägar med traktorer. Tänker att jag skiter i det och fortsätter längs A7 men när den varnar 3:e gången blir jag osäker och viker av som GPS föreslår. Stannar till vid en mack och tar upp stora kartan. Inte så långt till nästa motorväg och fullföljer. Passerar Frankfurt och klockan är 17. Trafiken börjar tätna. Hamnar i mindre kö men inte så farligt, det flyter
Avikande från Gps igen och följer slaviskt. Hamnar på mindre motorvägar in i städer och rödljus. Är nära gränsen till Frankrike och ser mörka moln. Antingen lyckas jag köra runt det eller så hamnar jag mitt i det. Korsar franska gränsen och Frankrike välkomnar med sitt sämsta väder. Hamnar mitt i en hagelskur. Lägger mig avvaktande bakom en lastbil. Tänker var kan jag stanna och dra på mig regnstället. Bilar kör om och tittar på mig i värsta medlidande men ser att det ljusnar längre fram. Helt genomsur upphör dock vädret. Ställer mig upp och 28° gör nytta. Jag torkar upp lika fort som jag blev blöt. Vattnet bara blåser av. I normala fall hade jag nu spänt mig men eftersom jag var ute med 125:ans dag i regn i 80 mil av 105 litade jag på däcken och trummade på.
Kör igenom Strassbourg och anländer Mulhouse 20.20 för tankning och lite rast. En tysk har sett min nummerskylt och tycker det är fascinerande att någon så långt norrut är i deras breddgrader. Känner lite på dimljusen och har tappat en skruv så det blir en snabb reparation. Ger mig av men kommer inte långt förrän Frankrikes tullvägar gör sig påminda. Ingen som helst information om hur jag ska göra för att komma igenom bommen. Stoppa i ticket innebär att stoppa in ditt kreditkort. För fan, börja tala om hur man gör. Sen visar GPS rätt och skippar Dijon då IKEA stängt. Jag vill inte åka mot Paris och vet att jag ska passera Lyon så tar den vägen istället. Hamnar på A36 istället för A39 då jag tänkt göra stopp i Macon, 8 mil norr om Lyon. Nu är jag ute och cyklar och för att komma till Macon är jag tvungen att åka småvägar i 4 mil. Tankar i saint angel och skulle stannat där på etap men jag ska ju till Macon och fullföljer. Vid m
idnatt och mörkerkörning är jag i Macon. Hittar hotellet men ingen pump att få ett kvitto. Slår på GPS och hittar en mack. Åker 5 km för att fylla upp och återvända till hotellet. Här hade egentligen hotellkvittot funkar. Smidig incheckning. Bara att stoppa in kortet och ta €29 för en bädd. Skaffade t.o.m vittnen på hotellet. 179,5 mil senare är jag i säng. Nyduschad och inte det minsta sliten. Tänkte att jag känner mig så fräsch så kunde egentligen fortsatt men då visste jag inte var slagga när det behövdes så tog det säkra före det osäkra.
2012-05-25
Ställde klockan på 05:30 och var på resande fot igen 06:00.
Ut på Autoroute igen. Heading Lyon. När jag väl kommer till Lyon så är närmaste väg igenom. No way att jag sätter mig i bilkö i morgonrusning så tar en omväg på tre mil runt stan mot Marseille. Helt fel egentligen men ska klara det till nästa tankstopp. Döm om min förvåning när tanklampan lyser efter 21,6 mil och 5 mil kvar till nästa tankstopp. Det ska jag klara tänkte jag och i värsta fall har jag ju reservdunken så det ska funka.
Funkade inte alls. 3 km kvar till tankstoppet dör hojen. Kör åt sidan, sätter på mig min väst. Fyller hojen med de 2 liter jag har med mig. Står i motlut så hojen vill inte går riktigt vilket medför att med de antal startförsök jag gör, dör oxå batteriet. Bara att använda SOS stolparna och kalla på hjälp. Här passerar miljontals fordon varje dag och inte ens SOS kan förstå att jag har en moto. Det heter måtå och detta gör att jag sällan från och med nu vill åka i Frankrike. Alla andra vill hjälpa. I Frankrike förstår man inte och lägger på luren om man inte inte har rätt uttal. Nästa gång en fransman är i Sverige ska den få tillbaka. Ska bara prata svenska. 😉 Det landet måste inse att de är ett transit land och kan inte SOS förstå, vem kan?
Efter många om och men dyker det upp en bärgningsbil. Får extrabensin och starthjälp och allt funkar. Ger mig ut på motorvägen igen slår på blinkers ut och efter 300 meter är jag stillastående. Glömde slå av ljuset. Tittar bakåt där min hjälp åker tillbaka till sin verkstad och inte följt mig. €140 fattigare och ändå stillastående. Ringer hans garage men dom fattar ingenting. Börjar gå ner till stolpen jag ringde ifrån. Då dyker en vägarbetare upp. Ger honom mitt papper och han ringer. 20 minuter senare dyker min mek upp igen. Ger mig hjälpstart och följer med till macken där jag fyller full. Stänger av ljuset och när han ser på startar jag hojen igen.
Under dessa 1,5 timma var det många tankar som flög genom huvudet. Kommer jag ens ner till Spanien eller är det nåt annat knas med hojen. Rullade förbi en annan Varadero. Visade sig vara Jean-Marc men han hann inte stanna och det går inte att vända så lätt på dessa motorvägar.
Lite nervös åker jag iväg och hamnar till slut i Spanien. Här skulle jag varit vid 11, nu är den 13.00. Har 25 mil kvar, tankat och dricker upp en halv liter cola i bara farten. Det är varmt men känner mig ändå fräsch. Har nu 237 mil i sadeln. De extra fotpinnarna har avlastat och har inte flyttat på stjärten för mycket. Det kan oxå hjälpa till en del att avlasta men har än så länge inte behövt. Sista benet kvar och åker in i Barcelona, tar sikte mot Tarragona och finns många vägar att använda. Hittar till slut rätt och ska bara av motorvägen och in på en vanlig riksväg. I rondeller med vägbyggen är det svårt att fatta vad GPS menar och hur det ser ut i verkligheten. Tar fel avfart och ner mot ytterligare en betalstation. Här har jag inget alternativ utan vänder och kör tillbaka. Några uppretade bilister men vad gör man. Det måste ju gå att köra fel och vända. Ut på rätt väg och det är en mil kvar. I hjälmen spelas det passande spansk musik. Det valde den själv och jag känner att nu är det nära.
Sista biten har jag haft filmkameran igång och visar nedfarten till själva campingen. Stannar till utanför receptionen. Two Plugs möter upp. Skye, right? Vi hälsar och får instruktioner om hur jag checkar in. Fått ett SMS av Snurrepus (Erik) att de ligger på stranden och solar så jag hittar nyckeln till stugan. Parkerar och här skulle Snurrepusen stått med en kall Estrella Damm. Det sket sig så jag hälsade på grannarna John och Catherine och där kom den kalla ölen. Hur gott som helst och på det en dusch med ombyte av kläder. Ner till stranden och mer öl och det behövdes inte många för att jag skulle bli slirig. Sista två dygnen har tagit ut sin rätt. Sovit i kanske 6-7 timmar och med barbeque på kvällen höll jag ändå ut till 02. Sen var det bara att gå och lägga sig.
Se tillhörande Video för denna resa ner.
2012-05-26 08:00
Vaknade till liv vid denna tid. Tämligen utvilad, lite hängig kanske av andra orsaker och frukost var det inte tal om. Snurrepus och Anne-Gro började också röra på sig och jag satte igång att koka kaffe. Det fanns lite bröd och yoghurt i kylen och det var bara att ta för sig. Så det blev lite i magen även om det var mest kaffe. Funderade över dagens aktivitet som innebar en liten färd till Codorniu’s vingård. Där de tillverkat cava, det spanska mousserande vinet i århundraden. Alla varaderos skulle rulla vid 09:45 och vi var lite sena så att vi fick åka själva.
Först stod tankning på menyn och hittade ingen alls sen dök de upp på rad. Satte igång GoPro’n men det skulle jag inte ha gjort. När jag behövde den som mest var batteriet slut. Herr Murphy dyker upp. Vi hittade lite småvägar men eftersom jag inte visste riktigt var vi skulle fick jag haka på Erik som när vi kom ut på Autopista 7 satte högsta fart och pinnade på i 160.. Jaja.. Var bara att lägga sig bakom. Av motorvägen och såg Frexinet. Även de gör ju cava och jag visste ju inte att vi inte skulle dit så vi åkte runt lite innan jag fick klart för mig att vi skulle till ett annat ställe. Se Videon (som jag kommer infoga senare) så förstår ni hur vi irrade runt.
Fick en rundtur av guide och förklaring hur allt började och hur man idag gör 50 miljoner flaskor om året. 3 mil av gångar för lagring under gjord och en liten tur med eltraktor tåg. Sedan fick vi även smaka av deras rosé och vanliga sortiment. Tyckte dock att jag druckit godare och vi kunde köpa i deras presentshop. Då sa Erik att de är billigare i snabbköpen. Skulle ju ändå till ett snabbköp senare för att bunkra lite och bjuda tillbaka på det jag fått.
Josep, vår interna varaderoguide föreslog att vi skulle åka lite småvägar tillbaka som gick högt och lågt och till höger och vänster. Naturligtvis är batteriet tomt när dessa vägar startar så har inget att visa. Vi var 7 hojar från 6 olika länder. Roligt att vi var 4 nordiska hojar. Två danska, en norsk och en svensk. Vi började åka men efter 20-30 minuter började kroppen och huvudet inte vara på bästa humör för sån här åkning. Det satt i med en så lång färd och druckit alldeles för dåligt med vatten. Snurrepus kände likadant att det gick trögt så efter 2 timmar var det skönt att vara tillbaka på campen. Åkte iväg till ett snabbköp för att köpa lite vätska och även lim. Mitt Scala rider hade börjat lossna från det självhäftande och dags att antingen köpa ny rulle självhäftande eller gå lös med en limtub. Blev lim och tog bort det gamla, la på ett nytt lager och sen satt headsetet fast igen och sitter fortfarande.
Ner på stranden och time för lite käk. Var så hungrig så det var dags för en sen lunch. Blev först en macka och sen nån mixed combo av kött och pommes. Nåra bira på det och fler anslöt från både Österrike, Holland och England. Satt där så länge att det dax var samling igen på samma ställe och då skulle vi bjudas på Tapas.
Bara upp till och ta en snabb dusch för ännu mera gemenskap över mat och dryck. Pratade mycket och länge och när borden började brytas upp kände jag att nu är det dags för kaffe och cognac. Svensk som jag är gick jag och beställde och hämta till bordet. Tog nu inte fem minuter så hade övriga vid bordet gjort samma sak. Briljant idé av svensken att få i sig lite kaffe.
Pratade med de andra svenskarna om hemresan och bränsleförbrukningen på varaderon. Biltema pumpen funkar men ger för högt tryck och trycker ut mycket soppa rätt i flottören och sen rinner det över. Dags att ta en pump från mekonomen istället är beslutet.
Lördag blev söndag och vi vandrade upp till poolområdet för att avsluta där och prata med allt och alla. Lite historia vad som hänt på tidigare VIM och skratt. Dags att gå och lägga sig igen. Så gjorde även Erik. I en plaststol..
Söndag 2012-05-27
Idag var det total vilodag. Det behövdes. Fanns inga tankar ens på att röra hojen. Erik hade tappat en skruv till sina dimljus och jag hade extra skruvar med mig så hjälpte honom att dra fast lampan ordentligt i fästet igen. Vi tog en frukost och idag stod medelhavet på menyn. Blev en skön dag på stranden och även ett dopp i medelhavet. Kändes iskallt till en början men sen ordna det till sig och det gick att njuta av vattnet. Sedan upp på stranden och det var skönt att jag hade solstolen med mig. Vi hade ganska fin utsikt och Erik och jag skojade om att hade Mmasch från norska forumet varit med, hade han suttit med tungan hängande ner till sanden.
Big Dave dök upp. Engelsman som är hur trevlig som helst. Han gick oxå igång med mobiltelefonen och vi diskuterade lite jobb och hur det gått med hans varadero. Nämligen så att han börjat höra konstiga ljud och visade sig att hans topplockspackning gått åt fanders och att hojen skulle få stanna kvar i Spanien för lagning. Massa turer hur han skulle göra för att ta sig hem. I vilket fall som helst hade Josep en racemek som ställde upp och hade verkstad för att våra hojar skulle kunna få service i fall något oväntat hände. Se Dave’s rapport
Hamnade som vanligt på serveringen vid stranden. Fler och fler dök upp och så var snacket igång över lite öl. Skulle sedan träffas på själva campingens restaurang. Närmare långtradar restaurang kommer vi inte. All mat var friterad och som holländske Tallguy förklarade på holländska. Det är som att äta kartong. Samma ord i Sverige sa jag och samma smak. Jaja, natten gick vidare. Vi sa adjö till de flesta och hoppades på återseende i Wales 2013. Återigen är det om jag får ledigt men vill inte missa. Fast det lär inte vara samma väder. Skämten har gått om att det är får överallt i Wales under hela helgen.
2012-05-28
Bara att erkänna. Jag är alldeles för social och gillar att umgås med folk. Så det blev sent även på söndagskvällen. Klev upp vid 8 och det var dags att börja packa ihop, se vad jag skulle ha med mig från kyl och så vidare. Vi tog det ändå lugnt. Vi hade bara 20-25 mil att köra idag från Tamarit till Andorra. Snurrepus hade redan förbokat ett hotell och jag bara gled med. Tänkte att finns det inga rum finns det säkert på andra ställen. Säsongen är ju inte riktigt i gång. Andra deltagare från träffen började röra på sig hemåt och vi sa farväl och på gjensyn till de som passerade. Ses i Wales nästa år. Vi ställde in GPS. Erik direkt på hotellet, jag till Andorra bara. Blev ut på lite större vägar och det var tur vi skulle åka kort. Jag är trött. Det har tagit ut sig med resan ner helt klart. Upp i bland bergen och vilka vyer. Det är vackert att se på och vi stannade till för lite paus och tankning två gånger. Kall dryck är gott. Videosarna får visa mer hur det ser ut och hur vi åkte. Hamnade i vart fall i en liten by där den tvåfiliga vägen i genom var så smal att endast två permobiler kunde mötas. Skrattade gott åt detta när vi stannade till. Vi kom upp till Andorra och vi såg lite stormarknader som låg utanför men det blev in till stan.
Stannade utanför hotellet och jag gick in och frågade om det fanns plats även för mig. Inga problem och ett enkelrum med dusch för €29 är överkomligt på gränsen till billigt. Vi bytte om, parkerade om motorcyklarna och gick och åt ett eftermiddagsmål med mat på den närliggande piazzan. Gratis internet uppkoppling överallt så passade på att kolla in våra forum, mail osv för att få reda på senaste nytt hemmavid. Efteråt var det dags för en promenad och kolla lite priser. Andorra skall ju vara billigt sägs det men vi hittade inte något överdrivet bra pris någonstans. Faktum är att Tyskland har bättre priser på det mesta. Snurrepus var intresserad av en GoPro kamera och jag av en ny GPS men priserna här hemma är liknande så jag tänkte att det skiter jag. Snurrepus gick i alla fall ut dagen efter och köpte en ny kamera.
Handlade lite tobak och inte så lite heller. Tänkte inte på tull överhuvudtaget men packade om i olika väskor i fall att.. Blev 4 limpor och rulltobak. Mest för att man skulle få med lite snygga tändare men jag blev besviken när jag öppnade paketen. Tändarna var borta. Tog en öl på en annan Piazza och gick vidare mot hotellet. Där fanns en mc butik och jag gick in för att kika lite priser. Snurrepus skulle ha sommarhandskar liknande mina och det blev ett köp. Själv letade jag efter läderbyxor men när försäljaren inte en förstod leather var det ingen idé att ens fråga vidare. Gick förbi ett Rev´it jacka som jag kände och klämde på och tänkte att jag kollar vidare i Tyskland och Louis Lübeck på hemvägen. Gick ut och åt en pizza på kvällen och sen var det natti för min del. Skulle åka vidare själv nästa dag och åka över bergen till Frankrike. Funderat på att ta mig via alperna hem men det var en etapp på 100 mil med då alpkörning i början så det skulle bli en alltför lång dag och även dagar efter det. Vissa pass hade heller inte öppnat. Hade konsulterat Erik angående mitt bakdäck. Mitt började bli slitet och han hade ett extra med sig. Han tyckte att det där tar du nog dig hem på, jag var osäker dock. Ska jag då upp i Alperna med ett slitet bakdäck. Nä, jag kör raka vägen hem för nåt däckbyte i Frankrike har jag inte lust med. Främst för att det inte går att kommunicera. Ställde klockan på 07 och gick och la mig.
2012-05-29
Glömde ju berätta att även frukost ingick i detta pris. Så satt ner och åt denna toast med sylt, kaffe och en crossaint. Jag kallar det inte för frukost men är van. Ut och hänger på väskorna på hojen. Snurrepus står aningen nära och här får jag passa mig. Hans larm går igång direkt om jag kommer för nära och då börjar det även börja tjuta i hans fjärrkontroll uppe på rummet. Nåja, färdig packad och rullar ut. GPS:en vill inte riktigt komma igång och vet inte vilken väg som är närmast ut och det blir lite trixande innan GPS tänder till och visar vägen. Jag är bortskämd. Förr lurade jag ut sånt ändå, nu har jag blivit lat.
Ut ur stan och mer höjdmeter visas i GPS. Solen når inte över kanten på bergen och termometern visar 11 grader. Det innebär att det är ca 5-6° C där jag kör. Varaderon börjar kippa efter andan och finns inget drag kvar på de högre växlarna och misstänker direkt att det är syrefattigt. Missar att veta vilken väg jag ska åka då den delar på sig. Den leder till en tunnel under passet och tyckte nog att det var skönt. Ville inte ha problem uppe på toppen då jag inte var riktigt säker på varför hojen gick sämre. Hade ju precis startat och var ännu lite rostig i kropp och leder. Fick mig sköna kurvor ändå på vägen ner och så typiskt tankspridd som jag är får jag inte igång kameran när det är som bäst. Trycker helt enkelt på fel knapp och tror det är batteriet som gör att det inte startar upp. Nåja, fick några bilder med mig och känner mig ändå stressad. Vet att det är en lång färd med 70 mil och då ska 20 av dem göras på serpentiner. Lite längre ner i dalen blir det sämre väg, rullgrus och skit så jag tar ner tempot. Tycker jag har åkt nerför en bra stund men ändå händer det inget på höjdmätaren. Ligger konstant på 12-1500 meter.
Väl nere blir det Autoroute och Frankrike igen. Åker tillbaka samma väg som jag kom den här gången norrut mot Macón där jag vet att det finns boende och smidigt att ta sig ut på motorvägen igen när jag vaknar. Några mil söder om Lyon börjar helvetet med de här betalstationerna. Kommer till en och ska ta ut biljetten att jag börjar. Det kommer ingen biljett och här ska jag börja backa ut hojen och trixa och ta mig in i en ny fålla. Som inte heller funkar. Det finns inte en jävel på plats som kan handleda. Till slut hittar jag en bom som står öppen men visar rött och drar igenom. Sånt här är så typiskt franskt. Vete tusan om jag inte får betala för bil bara för att det är automatiserat. Nåra mil till och sen ska jag betala. Nu ska jag hitta en manuell fålla. Det hittar jag inte heller. Irrar runt och till slut hittar jag en kassa som är öppen. Naturligtvis inte skyltad som manuell ovanför. Frågar hur jag ska göra när jag inte har biljett. Hon frågar var jag rest i från och får då betala hela den vägen. Typiskt.
Så här är det när det är ont om tid och det ska åkas snabbaste vägen. Stannar till vid ett par Luxemburgare på motorcykel. Tjoar, tar en cigg och dricker lite medan de står och kollar kartan. Drar iväg lite före och nu kommer ett beslut. Ska jag följa GPS eller åka runt Lyon igen. Blir genom Lyon och naturligtvis kö, eftermiddags rusning. Luxemburgarna kör i kapp mig. De har ju mindre hojar och mindre packning. Franska motorcyklister hejar glatt hela tiden med att sträcka ut benet när de kör förbi. Börjar även jag försöka trixa mig emellan men vissa passager är för trånga och jag får stanna och köra efter. Kommer i alla fall ur Lyon efter en 45 minuters köande och anländer Macôn vid 18 tiden. Vet att det är en längre etapp dagen efter som ska gå upp till Tyskland. Använder Formula 1 bredband och går ut med datorn och surfar runt lite på hemmasidor innan jag går och lägger mig vid 22.
2012-05-30
Går upp vid 5, går ner i receptionen och hänger på väskor och tar 2 kaffekoppar innan jag drar iväg igen. Solen har inte riktigt gått upp och det är lite grådis. Har ca 15 mils körning innan det är dags att tanka igen och där tänkte jag även äta frukost. Blir att slänga in kortet före jag tankar för de har nattetid mellan 18-07 förskottsbetalning på drivmedel. Köper flytande yoghurt, trekants mackor och lite mer kaffe. Här gäller det att ha mynt för kaffet är bara myntmaskiner där du kan välja vad du vill ha. Får guida en ”trucker” för han tyckte mitt val av kaffe såg gott ut. Ungrare som var på väg till England. Har suttit och tänkt på hur många lastbilar jag egentligen kört förbi och jag som lokförare tänker ju att många av dessa laster måste ju kunna gå att köra på tåg istället. Gummihjulen har lyckats och det är inte konstigt att det är tätt på vägarna. Dessa lastbilar så fort de ska köra om tar ner tempot för alla och det blir köer direkt. Bildas enkelt karavaner av lastbilar och detta måste vara en tyst protest från chaffisarna när de har satt in fartbegränsning i bilarna att de går ut och kör om istället för att köra i det tempo de vill och kanske ta böter istället. Här ska EU tänka om, för systemet gynnar ingen och det blir lätt klumpar på vägen som gör att köer uppstår.
Kör förbi Mulhouse som är Frankrikes teknikstad. Ser TGV fabriken med ett tågset uppsatt som monument. Även Peugeot och Citroën har sina fabriker här så en Industristad. Rullar in i Tyskland utan egentligen veta om det. Passerar nån flod, antagligen Rhen som utgör gräns och äntligen börjar det bli bättre skyltat med lite avstånd. Fyra timmar senare rullar jag av Autobahn och tar sikte på Villa Löwenherz i Lauenförde.
Små härliga landsvägar som verkligen bjuder in till Mc åkning. Här hade jag velat köra mera och ha mer tid på mig. Jag kör in på deras uppfart och går in och frågar om det finns rum. Kontrollerar bakdäcket och det är inte mycket kvar av mönstret. All den värme som de sydländska vägarna har nött ner däcket fullständigt. Konsulterar en tysk som precis ska ges sig av vad han tycker. Det är slut, likabra att köpa ett nytt för det kommer inte att hålla ända hem. Frågar receptionisten om hjälp med däckfirma men där tar det tvärstopp. Engelska var inte hennes melodi så ett par andra gäster fick bistå med översättning. Jag förstår ju tyska om det pratas långsamt men kan inte alla ord. Till slut blir det ett däck beställt och jag får tid hos den lokala däckhandlaren morgonen där på. Kontaktade Erik för han hade ju också bytt i området och han sa att det fanns däck i grannbyn men nu hade jag ju redan bokat tid så det var bara att fullfölja. De la på expressfrakt på €25 men det tyckte inte jag spelade någon roll. Här vill jag hem säkert och börjar det regna kan olyckan vara framme.
Packade av hojen och gick till mitt rum. Det hette Kabyssen och låg längst upp. Det fanns middagsbuffé på kvällen och för en kostnad på €48 så fick jag rum och mat. Träffade ett svenskt syskonpar som åkt ner från Stockholm bara för att köra hoj i området. Började prata lite mer och så såg jag att mannen hade en SJ -scarf. Bara att fråga om han var lokförare och sen var snacket igång. Pratade ännu mer under middagen.
Sen gick jag till den lokala supermarketen och inhandlade sånt som fick plats i väskorna.
Blev läggdax vid 23.00 och mycket diskussion om mc åkning bland oss svenskar som var där i baren. Villa Löwenherz inbjuder till att läsa alla dekaler, t-shirtar, märken och hälsningar så man har å göra i timtal om man så vill.
2012-05-31
Avtalad tid på däckverkstaden var kl. 10. Jag vaknade redan vid 07 så det var bara att vänta på att frukosten skulle dukas fram vid halvåtta. Packade klart allt, fick vägbeskrivning till däckfirman och åkte dit. Monteringsgubben tog väl emot men vi kom inte så långt. Hans telefon ringde oavbrutet och efter en stund sa jag att han fick skaffa ett bluetooth headset så att han kunde jobba samtidigt. Bra idé sa han. Eftersom jag inte har centralstöd så dök det ju upp problem eftersom det inte hade en bakhjulslyft. Det blev att ta fram domkraften och en fick stå och balansera. Den killen tyckte inte heller att det var så kul när telefonen avbröt ideligen. Fick mitt nya däck på men såg också att bakdrevet blivit hur slitet som helst. Har kört med alldeles för slak kedja i mina försök att hitta rätt inställning. Nu tror iofs att bakdrevet klarar säsongen ut och kedjan behöver heller inte bytas. Så på med mig på hojen och packning på så kunde vi få till kedjan rätt. Så centralstöd skall införskaffas, allt blir så mycket enklare i små serviceärenden. Kan ju inte ens se oljenivå eller kylarvätske nivå om jag är själv och skall titta.
Nytt bakdäck på och sista benet hem. Klar precis klockan 12 och åkte och tankade. Verkmästaren sa åt mig att ta det lugnt de första 5 milen och rekommenderade nya Michelin Pilot 3. Nåt jag ska överväga kanske. Ganska nöjd med Tourance men nåt EXP efteråt blir det inte fler gånger. Slits som suddigummi i värme och motorvägskörning. Blir ju inte så mycket kurvor och det är sällan man kommer ner på riktigt härliga vägar för att utnyttja fulla potentialen i däcken.
Börjar smådugga och blev en lagom beläggning av väta på vägen för att det skulle bli halt. Tur att jag bytte tänkte jag för det hade känts obehagligt med slicks. Kommer ut på Autobahn igen och får upp farten mot den 95 mil långa färden ända hem. Hade tänkt att stanna till i Lübeck och stanna till hos Louis för att se mig om i butiken efter nya byxor. In då i eftermiddagsrusning vid 17 tiden var jag inte intresserad av så det får bli nästa resa neråt och tog sikte på Puttgarten direkt. Strax innan Hannover började molnen tjocka ihop sig och bli alldeles svarta. Ska jag stanna i förebyggande och ta på mig galonstället eller vänta? Väntade och givetvis kommer skuren. Finns ju ingen chans att stanna då jag kör i ett vägarbetsområde och blir 3 mil i ösregn. Mitt ställ är verkligen helt kasst när det regnar och därför har jag nu beställt nya kläder när jag kommit hem. Det är alldeles för ojämn väderlek att ta sig runt på olika områden så då behövs det nåt rejält. Ska jag t ex till Nordkap kan ju vad som helst inträffa i väderlek så det gäller att vara förberedd.
Hade nu regn från Hannover och lättade inte förrän norr om Hamburg. 3 timmar med blandat väglag. Galonstället gör ju sitt och blöt blev jag inte men ser ju ut som en lysmask. Sista tankningen i närheten av Puttgarten och hann precis med båten. Sist jag åkte hoj här missade vi nu var det tvärtom. Genom Danmark fort som fan och över på svensk mark igen. Ringde hem och sa att jag är hemma vid 22.30. Stannade till i Glumslöv igen. Dyrast bensin med bäst läge, eller vad säger man?
Rullade på bra längs E6, kanske lite för bra för nu drar det soppa när jag ligger på 120 plus moms. Förbrukat ca 0,7l/mil i genomsnitt och kört hårdare än normalt. Väl hemma har jag tillryggalagt 550 mil och det var riktigt skönt att komma hem.
Så här efteråt har det känts i njurarna att jag har åkt med vibrationer. Det har huggit till lite då och då och nästa gång blir det njurbälte när det blir långturer som denna. Det mår allting bra av. Det har ändå känts bra att åka denna resa och vad den kostat, det får jag räkna ut i vinter.
Men en upplevelse utan dess like och vill ut igen. Jag gillar touring large.
Nu återstår det att lägga upp filmerna i den här RideReporten.
..och här är den från andra dagen.
Till sist: 3:e filmen:
Mer bilder:
[…] Läs hela storyn: http://varadero.skye.se/vim14-tarragona/ […]
[…] Läs hela storyn: http://varadero.skye.se/vim14-tarragona/ […]
[…] Läs hela storyn: http://varadero.skye.se/vim14-tarragona/ […]
[…] Full ridereport and story: http://varadero.skye.se/vim14-tarragona/ […]
[…] Läs hela storyn: http://varadero.skye.se/vim14-tarragona/ […]
[…] Läs hela storyn: http://varadero.skye.se/vim14-tarragona/ […]
[…] har jag landat hemma från Spanienäventyret och det börjar suga i tarmen igen att hitta på något. Ska ju egentligen campa med familj i […]
Suveränt, vad kul att det gick bra. Riktigt kul att läsa och imponerande att köra raka spåret ner.
Ska bli spännande att stifta bekantskap med Frankrike igen. Sist jag skulle köpa en tågbiljett i en automat fanns det engelsspråkig meny, så långt allt väl men sen blev det ett fel och ett felmeddelande visas … på franska!!
Lycka till med Norgeplanderingen dit kan man åka hur många gånger som helst, tummen upp
Här blir det avfärd söderut inom några timmar 😉
Tack Tina, ha det så trevligt i Frankrike. Vad jag förstått är det bättre förståelse av engelska i norra delen av det landet.
Uppdaterade resan, så nu är den klar!
Bara videos kvar
Du skriver bra och det är roligt att läsa!! Köpa däck i Tyskland är billigt och bra, dom är oerhört noggranna att allt skall vara rätt. När jag bytte så blev det Pilot Road fram och bak, uppsmörjning av främre bromsok samt byte av bromsbackar till en kostnad av 300 E. Bra pris tycker jag … 🙂
Jag sitter nu och bara njuter av min semester och är hemkommen från Nordkapp. Vilken resa!! Rekommender starkt!!
Tack för kommentaren, Cawwa
Tyskland har det mesta. Hade det varit väg istället för båt hade jag helt klart varit där oftare.
Kanske ska samla ihop ett gäng för en höstresa när säsongen är slut och leta efter fynd som 125:à, bra däck leverantör och lagerrensning i mc butiker
”Tyskland har det mesta. Hade det varit väg istället för båt hade jag helt klart varit där oftare”
Meh! Det är ju väg!
…men längre, och dyrare att köra broarna jämfört med Vogelfluglinie.
Well well – inga nyheter direkt. Jag tycker nog att färjorna är kalas dagar o kvällar; lite mat, lite röra på sig innan det är dags igen.
Däremot är det kramp på natten under lågtrafikstimmarna när man riskerar att stå och sega till sig innan nästa färja skall gå. Då kör jag hellre broarna – och retar mig på priset…
Trevlig läsning!
Hampe
Vad tror du om idén om en liten Tysklandsresa på senhösten med 125:a gänget? Dels för kolla 125:or för 2013 men också umgås och prata om senast. Jaja, du förstår. Emil tände på Idén.
Det där låter kul … 🙂
Kör vi ner i september – oktober nån gång så är det ju inga probs att ta hojen ner och skicka våra ev fynd hem. Men senare – tja då kanske någon har någon van med släp för de eventuella inköpen?
Japp, det var lite så tanken var. Att antingen ta hojarna ned och ordna lite däckbyten och inköp och kolla runt efter klipp eller ta släp med sig och lägga in fälgarna i där bak. Går ju oxå att åka båt. Vi får spåna under sensommaren vad det kan bli av det.