Jag behöver inte skriva en ny text då Hampe på IBA-Sweden sammanfattar och redogör hur detta nu blivit en hetsjakt efter att ta bort motorcyklister från våra vägar. Jag semestrar hellre på två hjul än 4 men verkar snart vara en utopi i detta Sverige.
Bakgrunden är att SMCs arbete med Trafikverket för att skapa ökad säkerhet för oss motorcyklister skurit ihop fullständigt.
För många år sedan konfronterades SMC med en ”åtgärdslista” från Trafikverket med försl*g på olika, mer eller mindre dramatiska, orealistiska, integritetskränkande eller rent av grundlagsvidriga åtgärder riktade mot motorcyklismen.
Listan tog upp 30 punkter, av vilka bara ett litet fåtal kan bedömas vara genomförbara på kort eller medellång sikt.
SMC valde att styra över resonemanget till sådant som:
A: går att påverka
B: men där SMC behöver samhällets hjälp för att nå resultat.Resultatet blev kampanjen mot ”Extremt beteende”
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete–fragor/Motorcyklisten/Ex tremt-beteende/Man skall inte köra full på stulen hoj utan körkort i warpspeed.
I korta drag. Typ.Detta kunde MC-Sverige enas kring, efter rätt häftiga interna diskussioner och omformuleringar av några få men viktiga punkter.
”MC-Visionen 2,0” efter presentationen 2014 är något jag påstår att alla medvetna motorcyklister – organiserade eller ej kan ställa sig bakom utan några reservationer. Läs gärna igenom!
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2014/S MC%20Visionen%202.0%201408%20LR.pdfProblemet är att Trafikverket agerar bortskämd unge och inte vill vara med och leka längre!
Man håller fast vid sin ursprungliga lista, vill inte medverka till säkrare trafikmiljö, jobba med problematiken kring ”extremt beteende” eller bidra konstruktivt på något annat vettigt sätt.
Man drar gång på gång fram samma lista med 30 bisarra punkter och säger att det är detta som gäller.Detta dokument skall dessutom vara ”hemligt” – förutom då att det innehåller så underliga saker som liksom inte går att jobba utifrån. Kanske därför det måste hållas hemligt…?
Tack och lov var det någon inom Trafikverket självt som lackade ur och läckte ut den aktuella listan.
Här är den!
Detta är alltså Trafikverkets bidrag till hur vi skall göra motorcyklismen säkrare. Yippie!
…medans vi slaktas mot Trafiksäkerhetsverkets dödsräcken, bilister tillåts pyssla mer med digitalt umgänge än att verkligen köra sin bil och mängder av ickemotorcyklister kör ihjäl sig utan vare sig utbildning eller behörighet – allt för ofta på stulna hojar därför att myndigheterna fullständigt tappat greppet över trafikövervakningen.
Nog nu! Kom med i matchen, Trafikverket!
SMC har initierat ett upprop:
Se till att ditt namn finns med på listan!
IBA Sweden är en SMC-ansluten klubb, vi arbetar tillsammans för bättre villkor åt motorcyklister och motorcyklismen i stort.
Tipsa andra – man behöver inte ens vara motorcyklist för att se det horribla i att särbehandla en trafikantgrupp på detta viset.
Hampe