Kom till Trelleborg sent på lördag natt i värsta snöfallet. Efter en natt på ett sunkigt hotell med personal som inte ens orkade upp kl. 07 för att bjuda på frukost visste jag på något sätt hur dagen skulle sluta..
Började med snöröjning i Trelleborg, återigen kommer alla sent för ojsan, det snöade visst igår och ingen tar initiativ att röja den snö som var förrän 8 på morgonen.
Ett Trelleborg som såg ut som en norrlandsort
Kom iväg en timma sent och stannade till i Malmö för vagntillkoppling. Då även spåren där var översnöade hade de svårt att få ut vagnarna för växlarna var igensatta av snö. Så min timmas försening höll i sig ända fram till Linköping, då en skyddsektion slog ut en av mina motorer på loket. Innan jag lokaliserat vilken motor det gällde och testdragit, så hade det gått en timma till. Efter lite tågmöten och uppehåll anlände jag Eskilstuna 2,5 timma sen.
Hade en timma på mig att åka ut till Nyby för att växla in vagnarna för lossning innan sista tåget till Göteborg gick. Tyvärr så lyckades strömavtagaren trassla in sig i nån balk, då ingen informerat om att kontaktledning tog slut. Jag backade ju så såg inte var tråden slutade. Fick ner strömavtagaren och bytte till den främre men det tog en kvart och så var chansen slut att hinna till Göteborg med nåt persontåg. 21:30 hade jag ställt av loket och hade då jobbat 15 timmar i sträck utan rast. Lite skräpmat fick det bli på Billy Bob’s i Eskilstuna och fick lifta med en kollega ner till Göteborg istället och åka bakhytt.
06:00 låg jag i sängen och var helt slut efter en 24 timmars dag. Nu ska det bli skönt med lite julledighet och ska inte jobba mer förrän söndag den 28/12