Norska Alperna 2012

Adams Story och mina kommentarer

Dag 1. 2012.07.23

Jag Adam och min pappa Magnus skulle iväg på Mc-semester. Vi hade bestämt oss för att åka till Norge. Resan började i Träslövsläge i Varberg där pappas husvagn står, vi sa Hej då till Karin, Jesper och min lillebror Filip. Första etappen gick till pappas hus i Alingsås (kom inte så långt innan första stoppet, ha ha) han hade glömt sitt ryggskydd! Men sen förutom stopp vid bensinstationer och ett intensivt letande efter camping för att sova första natten, slutade det ändå med att vi hyrde en stuga mitt i Strömstad (tur att det blev så för det blåste nästan storm ute). Efter vi hade packat upp var inne i stugan gick vi ut för att köpa något att äta. Det sluta med att vi köpte sallad, dricka och lite chips. Sen var det dax att försöka mysa i den ”pyttelilla stugan”, trött efter en hel dag på motorcykeln. Godnatt!!!

Jag hade köpt en ny jacka och med den senaste resan till Spanien i bagaget så hade jag fått lite ömmande njurar och därför tagit ut skyddet från jackan och kört med det kombinerade njur och ryggskyddet ner till Campingen. Nu är jag  så van att ha skyddet fast i jackan så jag glömde helt bort att jag tagit ur det. Vet ju att det är alltid nåt man glömmer och detta kom jag på i Kungsbacka så det var lika bra att åka hem och sätta in ryggskyddet igen.

Väl ute på vägarna igen så genade vi via Sollebrunn och Trollhättan för att ta oss ut på E6 och vidare färd norrut. Det börja blåsa nåt kopiöst på Stallbacka bron och regnet kom efter. Hatar denna bro så jag numer alltid kör omvägar för att undvika den. Vi stannade till på Preem i Trollhättan och tankade och när vi ändå stod still passade vi på att käka lite lätt. Proviantera behövde vi oxå i fall vi inte skulle stanna i Strömstad utan fortsätta raka vägen till Norge. Efter ha åkt på E6 och passerat alla broar så bestämde jag att nån mer bro blir det inte idag. Det blåste för hårt för att vara trevligt och kul att åka. Kuling eller styv kuling gör att i kastvindarna så förflyttar sig motorcykeln från vänster del av körfält till höger del. Svängde av i Tanumstrand och började köra mot Fjällbacka och till Långsjöns camping. Tiden hade runnit iväg och vi skulle inte hinna att ta båten över från Strömstad denna kväll. Döm om min förvåning att denna camping hade slått igen. Den som var så fin.. Jaja, det finns väl fler campingar längs vägen men det var fullt överallt. Till slut hamnade vi på Daftö Camping. Tältplats kostade 400 kr och på det ett camping kort för 140. Även om jag har ett campingkort så var det inte med utan låg i husvagnen. Frågade receptionisten om hon visste om något annat alternativ i Strömstad och jag fick ett visitkort till en privat uthyrare som hade lite gäststugor på sin tomt. Ringde och frågade om det var ledigt och vi hade bokat en stuga. Stugan kostade 800 för en natt men i jämförelse att bo i tält och blåsa bort i regn och vind, samt att ha toalett, dusch och eget kök tyckte både jag och Adam att det var ett bättre upplägg. Vi lastade av och packade in oss i stugan. Bytte om och gick ner till centrum för att få i oss lite mat.

Den lilla stugan
Baksidan på stugan
Strömstads kanal

Dag 2. 2012.07.24

Vaknade och lämnade stugan för att hinna med båten från hamnen i Strömstad som skulle ta oss över till Sandefjord i Norge. På båten blev det frukost med mat vi hade med oss. Båten tog två timmar och det blåste rejält så det var skönt att komma i land. Först ett stop på en bensinstation för att fylla tanken på Mc:n och dricka för att släcka törsten på oss själva eftersom det var oerhört varmt denna dagen. Så lite svettigt under Mc-kläderna. Men nu var vi startklara för att köra många mil och komma närmare fjällen som var vårat resemål. Nästa stop var efter att jag änteligen hade fått kontakt med pappa efter att jag ”ropat” på honom vid ett tillfälle när han saktade in, för att få kissa ” vilket jag hade behövt under en lång stund tillbaka. Men insåg efter att jag försökt säga detta i micken”till pappa, att den inte fungerade vilket berodde på att batteriet var urladdat. Där vi sen stannade jobbade en kille som kom från Sverige, så vi bestämde oss för att äta där också. Vi båda tog en god Lasange, satte oss ute och åt. Där började några att prata med pappa om motorcyklar och de blev intresserade av pappas lampor på hans mc. Fick även tips av dem om bra camping och åkte dit för att övernatta i tält. Där träffade vi också dem igen och dit kom ytterligare en kille från Sverige som hette Joakim han körde HD. Vi umgicks och hade en trevlig kväll med dessa killar.

Nere i hamnen träffade vi på ”Old Knutters” från Varbergstrakten. De skulle också göra Norge och åka längs kusten söderut för att ta sig till Lyseboten. En resa jag kommer att göra någon gång, jag med.

Delar av Old Knutters
Ombord och parkerad på Sandefjords färjan

Blåste rejält även denna dag så både jag och Adam hann att bli lite sjösjuka på denna 2 timmars båtfärd. Båten skulle gå kl 11.00 men eftersom vädret var så illa så gick båten lite långsammare och vi var drygt en timma sena i Sandefjord. Hade gjort klart med min norska varadero kollega i Norge att vi var på väg upp och talade om hur vi låg till i tid. Det skulle bli ytterligare ett stopp för natten, innan vi fortsatte mot Ørsta, Valde ju att undvika E6 och att köra i genom Oslo. Körde E18 en bit norrut och det var ett vägarbete i 5 mil så tog av på väg 35 upp mot Hokksund där jag tankade och vi fick i oss lite vätska. Adam passade på att pinka och så bar det vidare. Hade inte riktigt bestämt vilken färdväg jag skulle ta sedan. Det var antingen väg 7 över Gol eller att följa E16. Valde E16 för tänkte att det flyter bättre. Gjorde tydligen rätt val för efteråt fick jag reda på att ”sjuan” använder den tunga trafiken. E16 var riktigt vacker och det kurvade en del så jag var rätt nöjd med det vägvalet. Jag har aldrig kört här förut så det var nya upplevelser hela tiden. När vi ankommer Nes och saktar in hör jag Adam gapa. Aha, intercom har lagt av och han var kissnödig igen. Så snabbt vek jag av in på en vägkrog och Adam gick in och pinkade. Nu stannade jag lite bakom själva huset och Adam kom tillbaka och sa att de har uteservering på andra sidan och de hade även mat. Kanske lika bra att käka så gick in och frågade om de hade nån form av pasta. Fick svar på svenska från en gammal Stena anställd att de hade lasagne. Så fick det bli även om det var svindyrt.

Nes Veikroa

Körde runt med hojen och där stod två andra hojar med full packning. De såg mina ledlampor och undrade var jag fått tag på dom och sen var tugget i gång. De skulle vidare till Fagernes camping och sa att vi kommer dit lite senare när vi ätit klart. Det är märkligt att man alltid träffar trevligt hojfolk. Dessa två skulle till Trollrock i Beitostölen och var kusiner. De brukade göra såna här resor för att komma ifrån vardagen lite grann och även ha lite buskul med hojarna. Espen berättade att han köpt Transalpen av Öivind och sedan lackat om den. Tycker det blev en fin färg och Öivinds Ducati var det nåt speciellt med. Jag och namn, kommer aldrig ihåg om jag inte ser det skrivet, så någon annan får fylla i här. Om nu inte de hör av sig. Jag gav uppgifter att det kunde höra av sig.

Espen och Øivinds hojar. Honda Transalp och Ducati Special nånting…

De hade inköpt ett partytält för 2800 Nok. Det var kvalité med riktiga sömmar och stor vattenpelare. Perfekt för två fullvuxna med varsin kupé. Sedan dök Jocke upp. Mångsysslare som var på väg till Ålesund för att kolla in lite jobb och natur. Gick igång när vi började prata laxindustri och export.

Tält. Tydligen populärt festival variant med folkabuss anno 1965
Vi är oxå redo för natten.
Tältuppsättning och trimning av innertält
Jocke dyker upp och slår upp sitt tält.

Det blev prat ända in på småtimmarna om upplevelser och skeenden i livet och bestämde att vi skulle göra en gemensam brakfrukost på morgonen med ägg och bacon och allt därtill. Var ett mycket vackert läge på denna camping och fullservice med bra duschar och toaletter. Kommer ju åka den här vägen flera gånger men nästa gång genar jag över Beitostölen.

Utsikt över Fagernes by
Espen, Øivind och Jocke firar en trevlig sommarkväll
Mörkret faller in

Dag 3. 2012.07.25

Gick upp klockan sju, pappa har varit upprörd hela natten för att jag inte låg stilla och var tvungen att gå på toaletten fyra gånger…! och den femte gången (alltså kl sju) stanna jag kvar på lekplatsen som låg precis vid toaletterna (så kunde pappa kanske få sova en liten stund och förhoppningsvis bli på bättre humör). Senare när pappa vaknat och kommit ur tältet gick vi till affären och handla lite frukost. Jag tyckte det var lite fuskit för Joakim fick sova till klockan 11. Efter frukost startade vi dagens etapp där även Joakim följde med en bit på resan, efter några mil fick jag se ”snö” vilket kändes konstigt mitt i sommaren. Vid ytterligare en ”kissepause” lämnade Joakim oss och åkte vidare på egen hand medans vi tog oss vidare till nästa färja. Efter den båtresan mötte vi upp Kjetil för att åka hem till honom. Vi skulle bo där över natten och sen åka vidare tillsammans över trollstigen dagen efter. Vi umgicks på kvällen med Kjetil och hans fru Rita åt god mat och såg lite på hans filmer han gjort själv om sina motorcykelresor. Sov gott den natten skönt att slippa tält och att veta att pappa inte blir väckt så fort jag rör mig eller måste kissa” av mig.

Hade ju med mig den stora madrassen och varje gång Adam rör på sig studsar även jag. Så nästa gång blir det två madrasser. Förresten det blir ingen nästa gång med tält och två personer. Det tar för mycket plats med allt som ska med och svårt att få det packat bra. Det blir krångligt att komma upp på hojen med mycket packning så nästa gång siktar vi in oss på hytter istället.

Vaknade som sagt ett flertal gånger under natten och klev upp klockan åtta. Inte direkt utvilad. Alla andra började oxå vakna till och vi gick och handlade lite frukost. Köpte bacon och 45 norska kronor för ett paket är så att man baxnar. Hörde av Öivind att det finns en tysk som skrivit en reseguide på hur man semestrar i Norge med husbil utan att behöva handla någonting utan bara tanka. Vi stekte ägg och bacon och lade det på bröd och sitta ute i naturen och se hur campingen vaknar till liv. Det är en speciell känsla. Började packa ihop tält och övrig packning. Betalade i receptionen och var i väg strax före tolv. Messade Kjetil att vi nu var på rull och vi skulle mötas efter färjan när vi åkt över Sognefjorden.

Sognefjorden
Kjetil och Adam

Träffade då slutligen Kjetil som väntat och väntat… Känner honom genom det norska varaderoforumet och vi har utbytt idéer om film, kameror, lampor, fastsättningar och allt annat vi kan komma på och på den vägen är det. Här skulle vi nu erbjudas guidening av högsta klass och Varaderon kommer ut i all sin rätt. Förstår att det är en populär cykel att ha i Norge. Efter lite chokladkaka i Sogndal färdas vi nu upp längs Lustrafjorden för att ta oss upp Sogndalsfjället. Fjordens gröna vatten som skimrar och vilket landskap. Intrycken bara haglar in och samtidigt ska jag koncentrera mig på körningen. Det är ju här vägarna börjar och vad jag trivs. Det kurvar och är aktiv körning från och med nu och det är hur kul som helst. Är ju inte van att köra på det här sättet och har Kjetil som ledsagare. Det tar sig varje dag och känner mig säkrare och säkrare. Stannar till innan själva stigningen startar och tar en liten bensträckare. Försöker koppla ihop Scala kommunikationen men lyckas inte att ha alla 3 inkopplade samtidigt. Vi klarar oss ändå och fortsätter upp på fjället. Slår på kameran och ytterligare en video är nu gjord från denna körning.

Bensträckare

Passerar fjället och tar oss till Stryn där lite kompisar till Kjetil dyker upp. Adam började frysa på fjället och på väg ner mot Ørsta sjunker temperaturen och det är nog inte mer än 6-7 plusgrader med lite fukt i luften. En färje anslutning kvar och Adam får så stelfrusen och kissnödig igen att han knappt klarade att gå till toaletten i väntan på färjan. Vi når Kjetils hem vid 22 tiden. Lång dag och många mil och vilka intryck. Får i oss lite mat och skojar med Adam och  ”Rädda Joppe, död eller levande” är vad Kjetil förmår sig att säga på svenska. Adam har inte sett den serien så han förstod ingenting. Lite planering för morgondagen hur vi ska åka för att ta oss till Trollstigen och Geiranger.

Stryn

Färdvägen från Sverige

Dag 4. 2012.07.26

Vaknade klockan sju igen. Kjetil sa innan vi somna att om man inte gillade killar måste man gå upp före klockan åtta. Så självklart gick jag upp i god tid före åtta eftersom jag faktiskt ”älskar tjejer” <3. Åt frukost innan vi startade resan mot trollstigen och Geiranger. Tog någon timma innan vi var där och då åkte vi en färja i Geiranger som det var fantastiskt fint och vackert runt omkring. Sen åkte vi tillbaks till Örsta där Kjetil bor och hade åter en mysig kväll och middag med Kjetil och Rita. Vi fick ”fiskpizza” som jag tyckte var jättegott. Dagen slut,  likaså jag och somnade som en lite bebis på min kudde och tyckte åter igen det var skönt att slippa tältet.

Efter lite koll på hur vädret skulle bli gav vi oss iväg vid 10 snåret. Ännu en färja och här har Kjetil tagit allt på sitt färjekort så att det blir halva priset. Återigen är det bara att tacka för all service. Följde lite fjordar för att komma till Åndalsnäs där vi tankade, drack lite kaffe och tog en chokladbit. Norsk choklad är väldigt god. Kom en svensk lastbilschaufför som inte hajade vilken pump han skulle tanka från och skällde inne i butiken. Jag fick gå med honom ut och visa var pumpen satt så det blev lite frid på jorden. Sen dök det upp en svensk GS som oxå var på snackhumör så pausen blev lite längre än planerat. Ut på väg 63 och färd upp mot Trollstig och därefter Geiranger.
Video och kort talar om det mesta. Klockan 18.25 gick färjan från Geiranger och vi åkte på fjorden och tittade upp bland berg och vattenfall.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Dagens rutt

Passerade Lygnstöyvatnet. Ett ras hade i början av 1900 talet lagt en hel by under vatten och när vi tittade ner i vattnet stod hus och grund fortfarande kvar där nere på botten. Det vi skrattade mest åt var att även Kjetil vattnade av sig. Detta gillade fåren..

Dag 5. 2012.07.27

Gick upp tidigt igen!!! för att åka till Lillhammer. Där skulle vi bara stanna för att övernatta eftersom det blev förlångt att ta sig till Sverige på en dag. När vi kom fram hyrde vi ett rum på ett Gästabud medans Kjetil och Rita hyrde ett hotellrum (dom var inte lika ekonomiska som pappa)…
När vi kom till rummet och hade packat upp gick vi vidare till en resturang och mötte upp Kjetil och Rita. Där jag åter igen åt en god lasange. Efter vi hade ätit gick vi bort till OS-parken och kollade på dom olika idrottsplatserna som hade varit där under OS. Sen gick vi tillbaka till rummet och där satte jag mig och kollade på invigningen för OS 2012 i London, lite lustigt att vi precis var i en stad som hade haft OS även om det var vinter-OS 1992. Kollade inte på hela invigningen men fick se Turkiet innan jag var tvungen att sova.

Färdigpackad för att dra sig hemåt
Countorsdörren

Dags att packa ihop sig och röra sig hemåt. Innan vi gav oss i väg satte jag upp ett litet minne på Countorsdörren. Kjetil och Rita har sett Ullared på Norsk Tv och hade en kompis som var där med sin husbil. De skulle göra oss sällskap till Sverige och spana in eländet. De skulle först göra ett mellanstopp i Kristinehamn där släkt fanns så det blev att planera rutt in via Charlottenberg och Arvika. Först skulle vi ta oss från Vestlandet över Stryn och till Lillehammer. Eftersom färjorna bara går en gång i timman så tog vi oss en annan väg. Vägarbete och då mycket gruskörning med fullpackning. Återigen är det härliga vägar och blir avundsjuk att jag inte bor här. Å andra sidan så är vädret inte så pålitligt och vänder fort så man vet aldrig om en vacker dag är vacker hela dagen. Kan bli precis tvärtom.
Vi stannar till i Stryn och tankar och vem dyker inte upp då. Jocke från Fagernes campingen som oxå han är på väg tillbaka. Han kände igen oss tack vare mitt ljusa ställ och svängde av för att snacka lite och hälsa. Strax efter det dyker oxå tyskarna upp som jag fotograferade uppe på Trollstigen. Bytte mailadresser för att byta bilder med varandra. Så här är Ernst bild på oss allesamman.

Samling vid bensinpumpen.

Efter Lom börjar kö-körningar och tempot går ner till 50-60 och så håller det på ända till Lillehammer. Stannade till i Otta och fick i oss lite kaffe och korv. Rollerburger är hamburgerkött rullat som en korv i korvbröd och har blivit en favorit att få i sig som mellanmål. Ut på E6 och det fortsätter att gå lika trögt på vägen. Därför kommer jag nästa gång att inte köra E6 utan gena rakt över till E16 som är betydligt bättre och bättre tempo. Stannade till i Lillehammer, Kjetil hade koll på ett vandrarhem som hade ett rum kvar och där kvartera vi in oss. Bestämde att vi skulle käka på byn och efter vi hade ätit tog vi oss upp till Olympiabyn. Adam fick springa av sig lite och sprang 60 meter på 13,20. Han skyllde på kläder och skor att det inte gick fortare…

Kjetil fick låna laddare till Scala rider för att han sa att Rita tjôta så att batteriet dog ut. Inga problem jag har ju fler alternativ att ladda upp den. Så den kunde han gott ta, jag har ju flera.

Lillehammers Maskotar
Står pojkarna på rad..

Dag 6. 2012.07.28

Hemfärd… sista dagen på våran Mc-semester i Norge. Tråkig hemresa för det regna och blåst hela vägen. Sen skildes vi åt från Kjetil och Rita på en bensinstation där dom åkte vidare och vi åkte hemåt.

Meteorologerna hade utlovat 40mm regn. Vad den siffran betydet egentligen har jag ingen aning om. Det var väl ganska lugnt ut från Norge och såg ut att klarna upp vid svenska gränsen. Vi vek av från E6 i Hamar och siktade in oss på väg 2o från Elverum och vidare ner till Kongsvinger och ut i Charlottenberg. Här kunde vi äntligen hålla vår egen takt och vi pinnade på rätt bra. Vid gränsen var det dags för lite lunch och det var skönt att ha svenska priser på mat igen. Regnstället åkte av för att i Arvika komma en störtskur som höll i sig hela vägen hem. Vi åkte via Kil och tankade där och sa adjö till våra norska vänner. De skulle dock komma på besök hemma hos oss dagen efter. Satte bara på mig regnjackan i Kil och nu kunde jag ju testa uthålligheten på byxorna. Skulle ju ändå hem och där kan det torka i hur lång tid som helst. Tog 3 dar så var byxorna torra. Det var inga dåliga regnmängder och skulle nog säga att det var 40 cm som kom istället för vattnet hann inte rinna undan. Närmade oss Stallbacka bron igen då vinden började friska i och vattnet gick upp för att täcka i stort sätt nedre delen av däcket. Så åkte in i Trollhättan istället. Bilar stod till höger och vänster för de antagligen fått in vatten i fördelarna. Nu var det bara 6 mil kvar så åkte över Sollebrunn och var då slutligen hemma.

Packade av och fick av oss de våta kläderna. På nyheterna sa de att de hade stängt och evakuerat köpcentret Nordstan i Göteborg på grund av vattenmassorna så nog regnade det alltid.

Förutom regnet den sista dagen så har detta varit en suverän tur och det lär bli Norge fler gånger. För det är helt fantastisk hojåkning och rekommenderar alla, speciellt nya med körkort att åka hit och träna kurvteknik. Nog är det kul att köra nere i Alperna och vädret kan ju vara bättre än hemma men 200 mil i transportsträcka, då åker jag hellre till Norge. Klart underskattat.

Fäbodar längs väg 655

Inline Feedbacks
View all comments

Hei.
Ser ut til at dere har hatt noen fantastiske turer rundt om i den norske fjellheimen!!
Hvor har dere vært i år?
Hilsen fra Elin

Reply to  Skye
10 years ago

Akkurat ja!!!! Har du noen gang kjørt opp langs Helgelandskysten og eventuelt i Lofoten. Detr er det sååååå vakkert. Det er langt opp dit, men vel verdt turen. Det er best å kjøre om sommeren selvsagt. Håper du har det bra også når du ikke kjører på tur.
E

Ok. Vi snakkes!!!

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox