Norge 2013

Mitt i all uppackning efter flytt gjorde jag det. Sket i allt och gav mig iväg på en veckas rundtur över Norge och sedermera in i den svenska fjällvärlden. Vi hade den årliga XL-Träffen i Ramundberget detta år och tanken var från början att jag bara skulle åka upp över helgen. XL-forum.se är det forum där vi som kör XL ur Hondas modellprogram samlas och sedan förra året även har träffar en gång om året för att få ansikten och annan typ av bekantskap utöver vår internetgemenskap.

Två medlemmar i från Skåne hade tänkt att åka in i Norge via E6 och skulle stanna till och låna min källare för övernattning. När de väl kom var jag inte svårövertalad att slå följe, ge de lite guidening och få lite natur och hojvägsupplevelse även detta år. Gjorde ju resan redan förra året men undrar om det inte blev överträffat ändå detta år. Dels att jag lärde mig köra bättre redan förra året, nu var jag även bekant med svängarna och visste hur de skulle tas. Lite kom jag ju ihåg. Väl inne i Norge och på Fagernes Camping tog jag kontakt med vapenbrodern Kjetil och han skulle se om han inte kunde få ledigt någon kväll för att köra runt lite med oss. Slutade även det att han hängde med på hans första XL-träff. 🙂

Så jag, Håkan, Flemming och Kjetil möttes precis innan Sognefjället tar vid och tog en tur däröver. Innan hade vi varit uppe i Årdal, kört ner i Lerdalstunneln (26km) och upp över fjället igen för att ta oss till Stavkyrkan i Kaupanger. Hade vi inte kört denna väg hade vi kanske sparat några mil och kunnat ansluta direkt till Sognefjället. Denna dag var det tänkt att vi skulle köra lugnt och inte så många mil. Det blev 60..

Lyckades härda Håkans rumpa såpass att han kunde vara med och köra på riktigt länge. Första dagarna var det många stopp men sedan blev det nästan bara stopp för tankning. Här lärde vi oss något vettigt också. Folk asgarvar när vi säger att det är billigare att tanka i Norge. Visst kostar soppan 2 kr mer per liter och hur kan det då bli billigare? I Sverige är bensin billigare tack vare att vi har 10% etanol i den. Etanol finns inte i norsk bensin och det luktar faktiskt gott igen att tanka. Det visar sig att vi behövde tanka ca 4 liter mindre per gång på våra 30 mila intervalls stopp än vad vi gör i Sverige. Alltså en besparing på ca 60 kr per tankning. I bland får vi tänka ett steg längre fram innan vi börjar asgarva och titta på aktuellt bensinpris.

Har filmat lite grann och kommer göra en sammanställning av alla klipp till en liten roadmovie vad som är värt att se. Förklaring till bilderna säger det mesta och tackar Kjetil och Rita för boende, mat och trevligt sällskap. Tyvärr kunde de inte bjuda på bästa väder men vi fick ju chans att testa ut våra regnställ. Mitt 400 kronors åker i papperskorgen eller så duger det till en dag i snöskottningstjänst. Det läckte även det in på vitala delar. Så det får uppgraderas innan hösten sista tur. Vad som är på gång ska jag inte säga nu utan det får bli en överraskning till de som läser denna blog.

Beställt nya bromsbelägg och även ett nytt drivpaket, alltså kedja och två drev. Misshandlat detta paket med att testa mig fram olika inställningar och det höll inte mer än 2500 mil. Nu på slutet har det gått fort och fått spänna om kedjan var 100:e mil och biltemas bromsbelägg håller inte mer än 400 mil, om ens det…

Nåja, bilder säger mer än 1000 ord och återkommer till bloggen när filmsnutten är färdigredigerad.

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ett kort sammandrag från min sida och nedan långfilmer från Jokern

 

Lite videos från Flemming the Joker:

 

Del 1

 

Del 2

 

Del 3


 

3 kommentarer

  1. Det blir lite jobbigt när man tittar in här!
    Man blir fast och får inte gjort nånting!
    Dessa underbara filmer som kan man se om och om igen.
    Suverän sida Magnus 🙂

  2. Vi får helt enkelt tacka Flemming som orkade filma och ta in så mycket material hela vägen..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.