Ironbutt SS2000K – 2015

Dax att rapportera av sommaren 2015 och dess Iba-körning. Alla är inte familjära vid termerna så en SS2000K innebär 2000 KM Saddle Sore, alltså 200 mil och garanterat sittsår i sadeln. Riktigt så illa är det inte men arslet är lite härdat men den här gången var det en ny sadel att nöta in då den nyinköpta Varaderon skulle få sin kröning med en ny skylthållare för att visa omvärlden att även den är en ironbutthoj.

Jag tar det ändå från början för planeringen startade redan hösten 2014 när jag nämnde på XL-forum att när det ändå är så lång färdväg till nästa års XL-träff i Storforsen, närheten av Vidsel att passa på att göra en ironbutt för de som vill testa och prova förmågan att köra långt inom en 24 timmars tidsgräns. Några var intresserade, två kom till skott förutom mig då. Min vana trogen planerade jag inte enbart för mig själv utan även för två mödisar som skulle göra den enklaste varianten för medlemskap i föreningen ironbutt. Många gör det här själva utan bevis och vet med sig själva att de klarat det men likt i föreningar så handlar det om bevis och att göra det på rätt sätt.

För mig innebar det att ta mig från Göteborg upp till Vidsel och sen Storforsen. Som vanligt förena resan med målet men det gav bara i enkel resa 1500 km. Jag måste alltså förlänga resan lite för att få den giltig. Två Uddevallabor ville haka på, få sin certifiering och visa att de kan. Alltså start i Uddevalla och via söder om Oslo och tanka där och sen till Stockholm finns den distans och de hörnpunkter som behövs för att nå målet. Uddevalla och rakt upp via E45 ger 1450 km, alltså tankar vi där E6 möter E18 och där E18 möter E4 för en full distans. Samtidigt ger denna väg en snabbare rutt med högre medelhastighet och inga problem för att göra 1600 kilometer på 24 timmar där planen är  på 19.. men min tanke blev.. ”varför skall jag åka 170 mil för att göra dessa gossar följe..” Då kan jag lika väl planera in en 2000 kilometers runda och starta 4 timmar innan och lägga in 40 mil extra och avsluta rutten med en timma till godo, funkar det?

Så sagt och gjort och med lite konsultation med Sture för han skulle ju oxå med upp och ansluta i Karlskoga gör jag vad jag kan i programmen för planering att räta ut och få en tidtabell för att räta ut alla sträckor med tid. Nu kunde inte Sture ansluta i Karlskoga. På sin egna lilla rutt ut med vägarna söderut för att få ihop sin distans så blev det magproblem efter käkat frukost i Jönköping och i stället för att köra med oss blev det att stanna hemma. Sådant som händer tyvärr och sitta att köra långt med trilskande mage och kallsvettig? Nä, det är ingen idé.

Inga problem, turen håller 
Planeringen sa 2031 kilometer snabbaste väg, kortaste höll sig vid 2015 km och eftersom planeringsverktyget håller god standard så är det ingen idé att planera övermil. Utfallet blev det samma men det är lätt att göra tankevurpor, framförallt under färd och då jag avslutade med tankning i Vidsel istället för ta ett kassakvitto i receptionen i Storforsen blev det lite kortare. Tar ändå allt från början då det hela ändå gick ut på att ge Peter och Tony en inträdesbiljett till Ironbutt community för att visa att de oxå har skinkor av swedish steel..

ss2000K-2015Här är min plan och utformad med tankstopp med ca 25 mils mellanrum då min tanke var att jag skulle köra på den hoj jag ägde i Februari och de medföljande resenärerna också hade en Varadero med förgasare och fem växlar.
Efter problem med att nåt fortfarande är fel på gammelvaraderon så införskaffades in Varadero av 2008 modell och 1700 mil på mätaren i slutet av juni. Tre veckor före avfärd och att få till väskhållare och annan extrautrustning. Allt leverardes från Italien men väskhållarna från Polen hann inte dyka upp och då fick jag utnyttja mina kontakter och den vänskap som finns i XL-forum. Jokern = Flemming erbjöd sig att jag kunde låna hans väskor och fästen från sin överkörda varadero som gick till skrot när den blev påbackad av en lastbil. Sagt och gjort 2 dagar före avfärd åkte jag ner till Landskrona för att montera väskor och göra mig klar för en veckas hojsemester i Nordnorge. Resan gick ju upp till den fjärde XL-träffen men returen hem gick längs kusten i Norge och gav 485 mil totalt. Det handlar om optimering och göra det som är kul. Syftet med resan var att deltaga på XL-träffen med likasinnande och sedan se Lofoten och Helgelandskysten på två hjul.
En SS2000K i samband med att det ändå var många mil som skulle göras. Två flugor i en smäll som en del vill kalla det.
Videosarna från den resan är redan presenterade här på bloggen så jag fortsätter reseberättelsen om vår Ironbutt för även om det är välplanerat är det alltid nåt som händer på en resa och med motorcyklar i synnerhet.

Floda kl 03:02
Vittnesblankett ifylld, tanken fylld och dags för avfärd mot första stopp. Sandsjöbacka och pytsa i 3 liter.. Är för att få längre väg och att kunna hålla sig på E6/E20 som håller högre hastighet och att kunna räkna alla dessa kilometer. Rullade på bra ned till Halmstad. Klart väder, nåt dimmoln i arla morgonstund och 16,5 mil gick av bara farten. ”Bara” 185 mil kvar då. Drog i mig lite kaffe, kollade hoj och packning och kompletterade min klädsel med att rätta till dragkedjor och sådant. Jag skulle inte vara i Uddevalla förrän kl 07:00 så hade lite extra tid på mig att ta mig upp och sedan gå in på de andra grabbarnas tidsschema för deras första ss1000. Stack iväg 04:50 och nådde Uddevalla 22 mil senare med en kvart tillgodo.

Uddevalla 07:00

Lite mer kaffe, en smörgås och hojen åter igen tankad. 165 mil kvar att köra och nu skulle vi följa E6 upp genom Norge där E6 möter E18 och en shellstation där. Peter och Tony hade mött upp. Bägge packade för träff och allting klart med hojarna. Koppla in sig med blåtand och allt möjligt och nu skulle bara hojarna startas och så skulle vi dra iväg.
Peters hoj startade inte. Snabbt konstaterande att varaderons bensinpump lagt av och att han fick göra en bypass med bensinslangarna. Detta skulle antagligen ta lite tid så jag och Tony åkte enligt schema och så fick Peter höra av sig om han kom iväg eller om det inte skulle funka. Vi har lagt in lite raster invid tankstoppen så dessa får vi ju knapra på om inte tidsschemat håller. Hade väl kommit iväg en kvart då Peter ringde och fått igång hojen igen. Var bara för honom att numer tanka lite tidigare än vanligt och försöka köra ikapp oss på den kvarts försprång vi hade. Nu har vi inte mer än 25 mila stinter så knappt att bränslelampan skulle tända och varna för 5 liter kvar. Ungefär i det läge där pumpen kickar in och hjälper upp den soppa som är längst ner i tanken och att nå ovanför förgasarna.

Vinterbro 09:21

Jag och Tony tuffar på längs E6 och når gränsen vid Svinesund och fortsätter nästan till Oslo innan vi viker av in på E18 och tanka ytterligare en gång samt lite fika. Vi sätter oss och väntar på Peter som dyker upp. Tankar honom och drar vidare mot Sverige igen och Karlskoga som är nästa anhalt på vägen. Detta är den längsta stinten vi gör längs vägen. Lite vägarbeten i början och in i Sverige börjar även trafiken att flyta bättre och vi når Karlskoga precis i tid för att få ett lite längre lunchbreak och lite kedjesmörjning på hojarna.

Har nu kört 84 mil. Pigg och på tårna med 120 mil och 13 timmars körning kvar. Vi sätter oss upp på hojarna och drar vidare till nästa stopp. Järva krog i Stockholm

Järva Krog Kl 14:30

Trafiken börjar tätna när vi kommer till Örebro. Semestertider och torsdag eftermiddag. Nu har vi motorväg hela vägen till Stockholm och vi puttrar på i lagom takt genom Arboga, Västerås, Enköping och Bålsta. Svänger av och in på macken i Järva krog. Parkerar hojarna för att få lite kyld dricka i oss och hänga av sig jackorna i värmen då det köat lite i det sista. Stockholmstrafiken börjar tätna på och rusningen börjar närma sig. Det här var väl det sämsta med planeringen att vi hamnade i Stockholm vid denna tidpunkt men inte mycket att göra åt. Andra faktorer spelar större roll när det gäller förplaneringen. När det är dax att börja klä på sig igen och ställa hojarna för tankning upptäcker vi punktering på Peters hoj. Tur i oturen står vi alldeles vid luftpumparna. Lokaliserar var det läcker och snabbt fram med en biltema däckreparationssats. Hade aldrig använt den tidigare men Tony visste precis hur den funkade och 5 minuter senare var däcket fyllt och verkade hålla tätt. Så iväg från Stockholm..

 

Tönnebro 17:00

Tät eftermiddagstrafik, GPS som gärna vill gena över motorvägsöverfarterna gjorde att vi tappade tid upp mot nästa stopp i Tönnebro. Upp mot Arlanda släppte i alla fall köerna för att bli lite tjockare i Uppsala igen. Efter Gävle började ju dessa förädiska 2-1 vägar där det går långsammare än hastighetsgränsen när trafik tvingas in i en fil och får ligga bakom husbilar och långtradare. Vi når i alla fall Tönnebro och talar om för grabbarna att här blir det en snabb bensträckare, fyll bensin och så drar vi direkt för att inte komma för långt ifrån tidsplanen och slippa behöva räkna om den. Helt ok att bara köra på. Alla kände sig pigga och vi har lite adrenalin som pumpar på i blodet på en sådan här körning. Mer än halva körningen är avklarad för ss1000 försöket och det är 70 mil kvar för oss alla. Jag har alltså avverkat 130 mil sedan kl 03. Inne på min fjortonde timma på hojen och gjorde halvvägs omkring Västerås trakten.

Upp genom E4 och förbi Hudiksvall. Ser en polis på avstånd och lurar Peter att ta täten tills han upptäcker polisbilen som ligger med 10 km/h lägre fart än hastighetsbegränsningen. Det tar emot för somliga att köra om polisbilar men det är inga problem om man håller sig till den takt som är avsatt. Reaktionen från Peter var i alla fall roligare att se. Förbi Sundsvall och skönt att slippa dra igenom stan med alla dessa rödljus utan köra på den nybyggda bron. Denna fanns ju inte i kartprogrammet så här tjänade vi en ganska bra med tid på tidsplanen och vägen blir ju lite kortare med några få kilometer till verifieringen. Når Härnösand och slutligen är det dax för längre matpaus i Älandsbro.

 

Älandsbro 19:35

Vad vore livet utan korv? En saftig måltid men inte på gränsen till paltkoma och kaffe på det så kunde vi rulla från Älandsbro vidare norrut. Hade kommit några droppar regn men regnmolnen såg ut att dra sig bortåt och det började senare torka upp även på vägen mot Umeå. Flyter genom Ö-vik utan problem och framme i Umeå runt 22 tiden. Här hade de dock byggt om E4 och även flyttat på den bensinstation vi hade tänkt tanka på. Så blev lite omräkning i huvudet, vi fortsatte norrut och tog bensin i Sävar i stället. Detta var en station som hade stängt butiken så det blev att dra fram gasolköket och bränna på eget kaffe. Vilket gick ganska fort och så fick vi i oss några chokladbitar. Nu var en ss1000 klar för min del i fall det skulle gå troll i resten av resan. 31 mil kvar, ett tankstopp och ett slutkvitto.


Sävar 22:21

Lämnar Sävar och mot Skellefteå. Det börjar mörkna, ljuset på hojarna är sådär så Tony får ta täten som har den bästa belysningen i sina strålkastare. Flyter igenom Skellefteå utan problem men när vi närmar oss Piteå börjar det bli vägarbeten och sedan är det även festival med Piteå, dansar och ler. Hela skogspartiet längs E4 är fulla av fordon och poliser. Vi drar vidare i mörkret och då klockan passerat midnatt. Känner mig fräsch trots att jag suttit i sadeln i 21 timmar. Lite nytt med ny hoj att det är inte riktigt samma som den förra. Sadeln är annorlunda och även gasen. Så det är i handleden som det börjar bli stelt men bara att bita ihop. Är ju inte så långt kvar nu. Det är en hörnpunkt kvar att stanna vid. Hörnpunkt är ju en sån sak som gör att hela sträckan blir räknad. Annars så finns det säkert genvägar från senaste tankning och därifrån rakaste vägen. Kan bli diff på några mil.

Landar i Antnäs, slår i en fulltank och nu är det 8 mil kvar. En timmas körning lite drygt. Nu skulle vi in på skogsvägar för att ta oss sista biten upp till Storforsens camping där stugor väntar för välbehövlig sömn. Inga viltstängsel längre så det gällde att ha ögonen med sig. Kanske mer i inne i skogen än på själva vägen och mycket riktigt. Det kom från höger med 3 mil kvar. Älgko plus kalv och det var bara att ställa sig på bromsen så mycket det gick utan att låsa. Var ingen fara men eftersom man inte var världens piggaste så var jag seg i reaktion och även handlande. Stelhet i handleder hjälpte oxå till att manövrera kopplingen på fel sätt. Den blev helt enkelt inte intryckt utan blev enbart motorbroms..

Så kom vi till slut till Vidsel. Kunde slå i de sista dropparna och ta ett slutligt kvitto och sedan spara alla kvitton och skicka in för verifiering. När jag tittar på tabellen så ser det lätt ut att röra sig ett dygn och tanka 12 gånger men det är en helt annan sak att faktiskt sitta på hoj och göra detta. Fantastisk resa och tackar Tony och Peter för sällskapet och även deras verifiering gick ju vägen.


Video som visar området runt storforsen och resvägen dit plus en helg i goda vänners lag från XL-Forums medlemmar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.