De var rätt slut. Hade börjat glappa på högersidan av hjulet och bytet gick rätt fort när vi väl hittade var vi skulle sätta mejseln att slå ut det. Däcket är ju lätt att få av, desto svårare att få på. När jag väl var igång så tittade jag på bromsarna. Även de hade slitits snett och undrar varför. Antingen är det en kolv som inte har tryck men största sannolikhet är att belägget har fastnat, så lite rengöring och smörjning av bromsok ska nog få fart på det igen.

Distansen är av ny typ än vad som sitter i gamla varaderon. Så den rostar, lite putsning och insmörjning så ska jag få bukt på det.

Så väntar även på ett nytt däck, nya belägg och ett nytt batteri till den gamla Selma Clara Varaderon, som Niklas lånade under fjellturen och fick fart på igen.

Däcket kommer från däckonline och batteri, samt belägg får jag från Mäster i Boden, www.saarelainorr.se
Snabbt och enkelt med direktkontakt, underbart att ha en sådan leverantör när grejerna skall bytas.
Lagren köper jag på Momentum, SKF 6204-2RSH och 6303-2RSH, tredje lagret som sitter på drevet var ok. 6305-2RS1. Framhjulet använder oxå 2 st 6204-2RSH och det är en speciell packbox till 6305 lagret, som får beställas direkt av Honda då det är speciella mått till distansen. Så 5 lager för ca 500kr, lägg till en tub fett så är frakten fri.

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: