Växelindikator på Varaderon

Kom lite snöflingor i skyn idag när det var sommartemperatur i helgen. Vädret växlar och eftersom jag hittade en växelindikator i Kina på AliExpress till ett förmånligt pris var det påpassligt att försöka installera den.

Ca 14 dagars leverans, bara att ange vilken motorcykel som körs, så skickar dem en passande modell. Växelindikator AliExpress, ca 350 kr

 

I paketet låg indikatorn med sladd och färdigmonterade stift. Helt fuktsäker och skall hålla för vibrationer. Får med hondas sladd hylsa som får monteras när kabeln är dragen, annars är det svårt att göra små hål i instrumentbrädan.
Fanns bara ett ställe att sätta den på och det var där hondaemblemet sitter. Tänkte lite dumt där att ha centreringen där men det skall ligga lite högre då kabeln inte sitter mitt i på indikatorn och kom i kläm mellan mätarna. Så lämpligt är att bara ca 5mm högre upp från i mitten av märket. 7,5 mm borr gör susen. Vill man sedan återställa, så är det bara att sätta tillbaka emblemet över hålet med självhäftande tejp

Lite dålig instruktion om var stiften skall sitta för att få rätt kabel på rätt plats.
Slutledningsförmågan var ändå att röd + kopplas in på tändningen. -Svartgul kabel
Svart som är jord, hondas färg är grön
Själva hylsan som medföljde var ett hål pluggat för fuktspärr och satte jag in hylsan så fick jag fram att vit kabel skulle kopplas in på vit-orange. Kopplade in stiften på den röda anslutningspluggen som är lokaliserad och inte ansluten till något som sitter bredvid batteriet och slog sedan på tändningen för att se om indikatorn reagerade. Mycket riktigt så starta den upp. Klart då att börja montera.

 

Monterade av innerkåporna och fick då loss kåpan som sitter över instrumenteringen. Fastsatt i gummibussningar så inga skruvar behövs för att ta isär, bara att dra rätt ut.

 

 

 

 

 

Då kom jag även åt att göra rent bakom, kan bli rätt dammigt.

 

 

 

 

 

 

Så var ytterhöljet loss, inspekterade bakom så att kabel fick plats och sedan ta bort hondaemblemet i metall.

 

 

 

 

 

Dax att borra och visar på bilden hur markeringen skall se ut

7,5 mm borr och bara sätta igång. Baksidan på indikatorn är konisk i kabelfästet

 

 

 

 

Dubbelsidig självhäftande tejp medföljde men eftersom instrumentbrädan buktar lite, satte jag en extra bit på nedre delen för att det skulle bli bättre kontaktyta. Sedan förde jag in kablen i hålet och satte fast den i panelen. Kan rengöras lite med rödsprit för att få bort fettfläckar.

 

 

 

Så var den på plats och skar även till en ny självhäftande tejp till emblemet och satte fast det igen på ett nytt ställe.
En sån här skalpell är inte dumt att ha. Skalpell, 10 kr

 

 

 

 

 

Dax sedan att koppla in kabeln, fick lossa tanken för att dra kabeln och koppla in så att allt funka. Sedan fäste jag stiften i den medföljande hylsan och kopplade ihop dem.

 

 

 

 

 

Indikatorn räknar ner från 6 – 1 och hamnar sedan på L, som betyder learning. Får starta motorn och värma upp den så att tomgången blir jämn. Sedan ut på en provtur, där 1:ans växel först visas, börjar blinka snabbare och sedan visar n, och så fortsätter det upp till 6:ans växel. Så starta learningen på en väg som är rak och alla växlar kananvändas. När jag hade kört en liten stund på 6:ans växel slog det om till 0 och Indexeringen av växlar var klar. Sedan stanna slå av tändningen och slå på tändningen igen, så räknar det ner men inget L visas och programmeringen är klar.

Det medföljer instruktioner och kommer att göra en film som visar. Skulle det bli fel kan man resetta genom att slå på tändningen och slå av innan den hunnit räkna ner (5,4,3) och göra detta sex gånger. Jag lyckades på första försöket så att det är rätt enkelt egentligen

 

Till vintern kommer jag nog att lägga till lite annat ljus i instrumenteringen men en ganska enkel installation, dock pysslade jag lite extra för att verkligen få det rätt. Finns ju andra färger i displayen men de är lite dyrare. Tyckte grönt passade bra ihop med att själva neutrallampan lyser grönt

5 kommentarer

  1. Det var ju en ”enkel” installation och bra billigt, jämfört med ”originalet” på ca 1700kr..

    En växel indikator, skulle faktisk varit monterat från fabrik av Honda, på just varadeon. Då den är så stark i 2-3-4:ans växel, att det kan kännas svårt att veta, vilken växel man ligger på. Samt att man ibland vill peta in en 7:e växel 😁👍

    Men tack för instruktionen och tipset 👍

  2. Jag hoppas ju att inläggen leder till att folk vågar prova själva. Med en sån här manual borde det inte ta mer än 2 timmar om man är van att lossa sidokåporna och lyfta tanken för kabeldragningen. Växleindikatorn fungerar ju och som du säger Mr Joker,  Det har ju inte direkt behövs med att mata gas för att få upp varvtalet och hur ofta har jag inte kört om och letat efter 7:e växeln eller petande i hårnålarna i Norges serpentiner och inte riktigt ha koll på vilken växel som är i..

    Tack för input

  3. Tack för instruktionen. Funkar bra. Se upp med borrhålet, bilden är vänd. Låt ej indikatorn hamna för högt så den skymmer klockan. Jag drog kabeln utan att lossa tanken. Använde en klädhängare typ kemtvätt av ståltråd som rätats ut. Tejpa (eltejp) fast kabeln och för den mellan främre fjäderben på vä sida (framifrån). Där finns plats och kabelns längd räcker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.