Skye’s däck och balans – går som en dans..

Ledsnat på förfarandet med att först skruva av däck och sedan åka till däckverkstad för att byta. Tidsödande och inte heller gratis. Många däckfirmor har inte utrustning för mc fälgar och det innebär oxå att jag måste åka längre än nödvändigt.

Sagt och gjort. Införskaffade egen utrustning. Dyrare engångskostnad där själva däckbrytaren var dyrast men nödvändig. Nu är det ju en multifunktion i den då jag bara kan lägga fälgen på utan att bromsskivorna blir utsatta på nåt sätt av åverkan. Så passade även på att byta framhjulslager.

Så det kunde köpas utomlands eller byggas själv men Biltema var lösningen. Totalt gick det väl på 1500 kr

  • 33950 BALANSERINGSVIKTER 5+10-60GR BILRESERVD 1x 239,00 kr 
  • 82651 DÄCKJÄRN BIL 13 2x 69,90 kr 139,80 kr
  • 82542 DÄCKDEMONTERINGSVERKTYG BIL 19 1x 599,00 kr
  • 82519 FÄLGSKYDD BIL 16 1x 29,90 kr 29,90 kr
  • 82351 HJULBALANSERARE MC BIL 16 1x 289,00 kr
  • 36000 DÄCKMONTERINGSPASTA 189,00 kr
  • 191333 VENTILNÅLSVERTYG 29,90 kr

Nu har jag så att jag kan byta däck livet ut.. Balansvikterna kanske var onödiga och även pastan men ville slippa krångla med såpa och klistra om. Så till själva monteringen. Sett hur man gör och ingenting är väl omöjligt. Det var det inte heller. Kroppen börjar iofs bli gammal och det är mycket att sitta på knä men det får jag ju göra ändå om däcken skall av från motorcykeln.

DSC_1383

Däckbändare och balanseringsverktyg


DSC_1382

Fräste ur plasten så att de passade i pallbockarna


DSC_1384

Upp med cykeln på lyften. Lossa bulten och bromsoket. Så var däcket av


DSC_1385

Julas mc lyft.


DSC_1386

Ur med hjullagren innan jag tog av däcket. Ett av dom var det lite, lite glapp i men med tanke på att det rullat 9000 mil var det dags för byte.


DSC_1387

Då var däcket av. Fälgskydden klämde fast ordentligt och var mest i vägen än att göra nytta. Så mycket kraft behövdes inte att få på eller av..


DSC_1388

Då var däcket på fälg. Pumpade upp, hörde två knallar och däcket satt.


DSC_1389

I med de nya lagren och använde som vanligt de gamla att knacka i de nya med.


DSC_1390

Dags att balansera. Använde en gammal vikt ändå. Flyttade 15 gram och satte på ny dubbelhäftande tejp


DSC_1391

rörde sig inte nånstans. Kunde ha däcket i vilken position som helst. Alltså rätt balanserat.


DSC_1392

Montera tillbaka. Passade på att göra rent i bromsok och belägg.

Allt som allt tog väl detta 4 timmar men tog också en del pauser och kaffe. Hade ju inte så bråttom. Ingen verkstad eller nåt att passa. Bara göra själv.






Kommentera

E-postadressen publiceras inte.