route-spotwalla-day6

Kristiansund 2016-08-04

Strålande väder som vanligt höll jag på att säga. Ovanlig tur med vädret och natten i Kristiansund var till belåtenhet. Dags att röra sig vidare österut. Först hade vi lite äggkastning av det som blivit över och sedan rullade vi sakta vidare mot Trondheim. En färja till att börja med och sedan ut på småvägar istället för att följa den stora riksvägen. Många av småvägarna var rejält tjälskadade och det var lite buckligt, så fjädringen fick jobba hårt. Eftersom vi hade våra spotwallor på, så kunde i kretsen runt våra hojar se var vi var någonstans och vilken riktning vi hade så fick kontakt med Gunnar i Trondheim som stod och väntade på oss i infarten till staden. Där fick vi ledsagning in till Nidarosdomen och inte helt klart solsken men ändå väldigt varmt. Tog en stund att hitta parkeringar för våra hojar, konsultera p-vakter och lite annat så till slut kunde vi gå och titta på domen.

Ut från Trondheim och sa på gjensyn till Gunnar och Torild. Nu skulle vi upp till Svenska gränsen över Storlien och Åre. Boende var bokat på Ristafallets camping. Stort långt och tråkigt vägarbete nästan hela vägen från Duved till Järpen. Återigen glöms de tvåhjuliga fordonen av när de hyvlar av asfalt och fästet för däcken var väl sådär kan sägas. Var mycket trafik i Jämtland så märks att vi är i ett populärt område även om det är vintersportområde.

Lite proviantering inför kväll och morgon men vi passade på att äta på campingens restaurang. Fick bli lite älgfärsbiffar för de flesta och smakas av med en kall eller två. I och med uppdatering på facebook kom även släkt och hälsade på i form av syster. Lite snack om allt möjligt samt hur turen har varit fram tills nu. Ut och kika på själva Rista Fallet och ta lite bilder. Ganska bra camping, var väl lite för mycket lutning utanför stugorna så svårt att kunna sätta sig på en stol. Som vanligt dyker det upp lite andra gäster på campingen för lite snack allt möjligt.

route-spotwalla-day7

2016-08-05 Ristafallet

Packade ihop oss för resans tråkigaste ben. Sällskapet är det ju inget fel på men vägarna är mest raka och händer absolut ingenting. Här delades oxå gruppen, Lasse och Patrik drog sydost mot Gävle medan vi andra skulle ta oss nordost mot Umeå. Regnet kom men inte så att det störde så allvarligt. Ingen väta att tala om mest att sikten blev sämre. Styrde oss mot Sollefteå där det blev tankat och lite föda för en del. Verkar som de flesta i byn hade för avsikt att äta lunch på bensinstationen så det var rätt mycket folk för att vara en station för bränsle. Passade på att hälsa på bror Micke, ta en fika där och prata om jakt och traktorer vilket var uppskattat. Vädret började klarna upp och ut på E4 norrut till slut. Ö-vik och långa köer. Märks att det är semestertider och även fredag. Fortsatt upp mot Holmsund och där tog vår umeåbo Micke över och ledsagade oss över lite kurvigare vägar. Vi skulle ju med båten över till Vaasa och det fanns gott om tid innan båten skulle avgå. Ralf och Roger därför sikte på en gammal arbetskamrats stuga och lite fika och fin vy över kvarken på den svenska sidan. Till slut ut mot båten och en härlig sommarkväll att sitta på däck och titta ut över vattnet.

Mörkt när vi kom fram och här skulle ju övernatting ske hemma hos Ralf. Ladda lite tvätt och ta det lite lugnt över lördagen med återhämtning och sightseeing stod på programmet nästa dag.

route-spotwalla-day8

2016-08-06 Vaasa

På rundtur med att först ta sig in till stan och ta oss en glass för det var vi förtjänta av, bunkra lite, kolla in Alko och såna saker då det är första gången jag faktiskt är på det finska fastlandet. Egentligen har ju denna tur inneburit färd längs västkusterna i olika länder. Gränslade hojarna igen och Ralf visade sin hemby samt fika och en upp på saltkaret, utsiktsplats utöver Kvarken. Nån president hade varit i Gästboken och skrivit före mig och då var det Kungen av Skye som fick skriva nästa inlägg. Vidare färd till en restaurang som hade färska abborfilésmörgås på menyn och den satt riktigt gott i magen nedsköljt med en liten APA (American Pale Ale) OS hade ju dragit igång och Ralf drog även igång bastun när vi väl var tillbaka. Dax att tvaga sig ordentligt och klä på sig lite rena kläder. Delade med mig av mina mediafiler så nu ser jag fram emot den filmserie som Ralf kommer att redigera fram här under vintern.

Det var svårt, då det var sista helgen på semestern att hitta båtbiljett och ett fördelaktigt pris. Det blev till slut Finnlines och fraktfärja mellan Nådendal och Kapellskär och på söndagen var det dags att ta sig hemåt. Inte mer än en vanlig transportsträcka på Finlands rakaste väg, Riksåttan. Var en kurva var 100 km och en mängd selfieholkar i alla dessa 60-zoner. Förankra hojen på färjan och hitta hytten och buffé på det, sen läggdags.

Vinden hade börjat komma in över Sverige morgonen efter och det var inga dåliga kastvindar. På slätterna tog det tag i hojen och drev mig nästan av vägen och så kraftig att det var svårt att hålla farten uppe. Bara att ta det lugnt och röra sig hemåt. Det lugnade ner sig lite i Jönköping och där blev det lä i när vägkanterna hade träd som skydd.

En härlig resa på många dagar och trippmätaren sa väl i cirkus 5000 km. Jag tackar för det angenäma sällskapet och kul att ”tura” med människor som gillar sådana här äventyr. Ses igen nästa sommar!

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox