Har idag satt i gaffelfjädrarna med hjälp av Nicke. Han hade en bra sugpump för oljan som jag först fick reparera så den sög ordentligt. När vi lossat allt som behövdes lossas sög vi ur den gamla gaffeloljan, tog ur de gamla fjädrarna, distanserna och brickorna.

Sedan fyllde vi på med ny gaffelolja och då kom problemet med hur mycket luftspalt det skulle vara. Original fjädrarna ska ju vara 114 mm men de progressiva fjädrarna kräver mer. Så vi körde på 150 mm vilket gjorde att vi fick suga ur 1 dl från varje gaffelben. Luftspalten skulle ju mätas med gaffeln ihoptryckt.

Tog lite bilder med telefonen och har skrivit en beskrivande text till varje bild. Klicka på det lilla Informations i:et så kan ni läsa.

Ut sedan för att provköra och jag kommer antagligen att köra ännu mera våghalsigt,  för vilken skillnad. Nu släpper inte framhjulet och får en helt annan känsla i både kurvor och över gupp. Kom ju över de här fjädrarna billigt men undrar om inte det är värt 1500 kr i normalt pris för att få sådan här körglädje. Eller köp dom tyska Wirth hos motorradteile för €74,95 + frakt per par.

Hatten av för nya fjädrar.

Passade samtidigt på att smörja upp styrlagret och rengjorde. Lagret har haft ett litet gupp av skit att fastna i så efter vi var klara var även det problemet ur världen.

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: