texttv-140218

 

Strömmen bara försvann men jag hade hunnit förbi och låg bara på rulle i lätt nedförsbacke och fick ny ström efter Moholms skyddssektion. Bron över Göta Kanal i Töreboda har jag bara undrat när den ska rasa i taket. Körde Baseports tåget 9055 med stora och tunga pappersrullar som skulle ner till kontinenten från hamnen.

Trodde först att det var bakre loket som strulade. Jag körde multiplat lokpar med RC4 fram och en RD2, en kombination som inte visat sig vara alltför lyckad. Efter varje skyddssektion jag hade passerat fick jag felmeddelande i hytten om att nåt var ok men några minuter kom allting tillbaka, så samma sak hände just vid bron. Det är ingen skyddssektion men vi förare behandlar den som en sådan då det alltid skapas blixtlågor aven kallat ljusbåge vid passage. Strömmen stendog och föreskrifterna säger att vi genast skall gå ner till 40 km/h. Snabb på telefonen till trafikledningen för att verkligen få en uppfattning, om det var klart spår framåt och att om jag hade fel på loket i varje fall velat nå en driftplats så att andra tåg skulle kunna passera.

Det är en liten nedförsbacke men den hjälper till. 2800 ton på kroken skjuter på. Ville heller inte bromsa i onnödan då luften försvinner och eftersom kompressorn inte får ström så är det lite sunt förnuft istället för att vara paragrafryttare. Varje situation har sin egen tolkning. Så jag rullade i en mil kanske. Luft till en bromsning då förrådsluftstankarna är fulla.

Så, jag rullade förbi utan att nåt hänt. Hade jag stannat hade jag fortfarande suttit fast i detta nu och enbart varit i vägen.

Fotnot, länkar och övrigt om järnväg.

Tydal informerar om nedkoppling och skyddssektioner
http://www.tydal.nu/php/tag/jtf.php?pID=524

http://ida8iext.banverket.se/bvdok_extern/ViewPdfDoc.aspx?docGUID=24c502d3-1a2a-4394-8ac2-76ceca77ed1c
Extra roligt är att den som är ansvarig för dokumentet, själv sa upp sig igår eller fick sparken. Fri tolkning.
http://www.akeritidning.se/svensk-akeritidning/nyheter/2014/02/17/trafikverkets-chef-for-underhall-avgar

Mupparna diskuterar och spekulerar: (Tågnördarnas riksforum)
http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=813238
Aftonlögnen
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2283587-fortsatt-forsening-goteborg-stockholm

Jag har bara väntat på att detta skall hända, så eftersatt som underhållet är. F’låt alla ni som blir drabbade men det kunder varit ett annat tåg lika gärna. Hade det inte varit jag hade det varit det som var bakom eller en X2..

 Edit:

Efter ha konstaterat följande under färd utan att ens att sett det så var det som jag misstänkte. Det var själva bryggan som gick av och därför föll inte ledningen på min sida.

Mariestadstidningen,
Det är en ovanlig kontaktledning. Delarna finns inte hemma, de tillverkas och så beställer man. Så de har fått tillverkas under dagen, berättar Monica Näslund, presskommunikatör vid Trafikverket.

 

 

 

av Skye

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox

Join other followers: