Frankrike 2009

Premiärtur genom Europa

2009-07-29–08-06

Onsdag 29 Juli

Började spåna tidigt om att sticka iväg till Europa med hojen. Jag ville till Prag men X kände sig lite osäker och var inte alls sugen på tält i Östeuropa. Så det blev till orten Mont saint Michel som ligger på gränsen till västra Normandiet, i Bretagne som vi ställde vår kurs. Jag var ute och tittade på resvägar på nätet och det blev nog bäst att ta autobahn genom Tyskland för det var ju ändå en bit att åka och så mycket tid hade vi inte att vi skulle kunna åka långsammare. Sedan kostar ju boendet en del på varje ställe och budgeten var begränsad.

Sagt och gjort så kom vi iväg lite sent på eftermiddagen. Hade gjort goda stora mackor att ha med oss och vi stannade första gången vid Simlångsdalens rastplats. Då hade klockan redan blivit 15.00 och stannade till för tankning i Ängelholm. Kollade in GPS:en och letade fram Jonstorps Vandrarhem. När vi väl kom dit var det ganska fullt och frågade vad det kostade. 690 spänn med frukost, så det fick bli att slå upp tältet för 350:- istället. Det var enda gången tältet användes men kändes tryggt att ha i fall något skulle hända. Vi kom i säng efter en liten tur till Höganäs för att bunkra lite konserver och ha lite gott att tugga på i tältet för kortspelet. Sen somnade vi men det var lite oroligt.

Torsdag 30 Juli

Iväg ganska tidigt, frukost kl 08.00 och sedan kom vi iväg en timma senare. Ner till Helsingborg och färjan över. Tyvärr hade GPS.n lagt av och kunde inte hitta någon satellit. Någon inställning man hade kommit åt men inte sett var man tryckt, så väl i Danmark när det ändå började regna, tog vi på oss regnställen och jag gjorde en fabriksreset på apparaten. Det var tur det, annars hade vi nog inte kommit fram överhuvudtaget med allt virrvarr det var i motorvägsavfarterna ner i Europa. Eftersom det då regnade tog vi vägen via Roskilde istället och det var nog tur det. Det hade haglat på motorvägen och det hade vi missat. Dock blåste det stenhårt på sista biten mot Rödby och det var inte alls roligt när vinden höll kvar en i riktning trots man svängde. Danmark är ju ett land man vill åka igenom fort och det gjorde vi, allt är ju så dyrt där för oss svenskar.

Körde på färjan till Puttgarden och visst blåste det även på sjön, lite orolig om hojen skulle stå kvar på sin position och det gjorde den. Blåsigt över broarna och passera lastbilar var inte heller kul. Körde igenom Lübeck och det var dags att hitta nåt ställe att övernatta på innan det blev för sent och solen gick ner. Ställde återigen in GPS mot nåt ställe men detta ställe visade sig vara stängt. Hamnade i värsta skyfallet och körde upp på en slottsgård som tydligen skulle vara ett boende oxå. Till det facila priset av €170 så frågade vi om de visste om något annat ställe som var lite billigare. Fick en address och begedde oss dit, det var dock inte så lätt att hitta. Trötta efter en hel dags åkning och hungriga, kom vi ändå fram till ”Am Neuen Teich”. Mysigt ställe som verkligen rekommenderas. Fick ett 2-bäddsrum med altan, dusch och TV för endast €55 och fräscht var det oxå. Detta ställe låg i Elmenhorst och ligger på GPS koordinaterna N53,76833°, E10,24191°.

Fredag 31 Juli

Färden fortsatte och endast efter 27 mil börjar bränslelampan lysa. Tyckte det var konstigt och sa det i intercom men anade inte varför förrän jag senare på vägen hem, tankade samma typ bränsle igen. Brukar ju komma ca 32 mil innan lampan börjar lysa med full packning och passagerare. Nu visade det sig att den 100 oktaniga soppa jag hade tankat tydligen drog mer än de vanliga 98 eller 95 oktaniga. Det är av misstagen man lär sig men allt måste prövas. Vädret är bra och efter en dags åkning hamnar vi slutligen i Namur i Belgien. Var inte lätt att hitta ställe att sova på där, så det blev Formula 1 längs motorvägen till slut.

Lördag 1 Augusti

Upp tidigt nästa morgon, stack redan kl 07.00 då trafiken var lugnare och rullade in i Frankrike. Vädret var till belåtenhet och följde GPS slaviskt. Missade ett motorvägsbyte och hamnade mitt på landsbygden i Beuzeville. Åkte runt där på cykelvägar verkade det som och stannade för att ta kaffe vid en miljöstation vid kyrkan. När vi ändå var igång så blev det oxå en lätt lunch på vita bönor och bullens pilsnerkorv för att testa det bärbara gasolköket. Det var nog tur att vi åt där för vädret började bli sämre och 10 mil senare stannde vi för tankning och regnstället åkte på. Vi var då nära Amiens och hade ca 15 mil kvar till Saint Michel när ösregnet började. Jag gav upp att köra på motorvägen och det blev småvägar istället. Att Gps:en hittar är ett under, kom i alla fall fram till St. Michel och letade efter nånstans att bo. Blev till slut en camping med bungalows som såg mysigt ut. Regnet fortsatte att hälla ner och man var ganska blöt men regnstället gjorde sitt. Lite soppa och bröd på det så somnade vi gott

Söndag 2 Augusti

Nu visade det sig att stugan inte var så mysig och samhället ganska dyrt. Vi trodde vi skulle stanna längre men det blev bara en natt då ingenting torkade och det var lika blött invändigt som utvändigt och luktade mögel. Åt en brödfrukost på det inliggande hotellet för € 7,30. Bröd med sylt är vad de har. Vi åkte sedan ut till själva borgen eller slottet som låg vid musselodlingarnas Mecka på grund av att man utnyttjade tidvattnet. Vi fick inte åka ända fram och ville inte ställa motorcykeln med all packning på eftersom vi checkat ut och skulle vidare. Vi skulle ta oss till Saint Malo istället och försöka hitta nåt mysigt ställe där, tog kustvägen och hitttade ett ställe som ett Cherruix. Bestämde att hittar vi inte nånting bättre så stannar vi där i 2 dar och vilar upp oss. Fortsatte sedan färden längs bukten mot St Malo, stannade vid en mysig liten strand i Cancale och drack lite kaffe. Sen in mot St Malo, fullt av trafik och hur mycket folk som helst, så körde tillbaka till Cherreuix.

Visade sig att vara musselfestival i grannorterna så det var lite lugnare. Trots söndag hittade vi ett pensionat som vi bestämde oss för. Rummet var mysigt men hade toa utan dörr i rummet. Personalen kunde bara franska men till priset av €50 per natt var det överkomligt. Eftersom de inte tog kort så försökte vi hitta en bankomat och supermarket och det var inte det lättaste. Till en av grannbyarna men det var stängt och inte en kotte att fråga. Fick tankat via visa kortet i alla fall och sen fick vi ta det nästa dag. Åkte tillbaka till Cherreuix och gick sedan ut i den lilla byn och hittade en liten restaurang som vi tog varsin hamburgare på och sedan till rummet för att spela kort.

Måndag 3 Augusti

Försökte snappa upp lite bra väder på förmiddagen och ligga lite och sola med fika. Började bli allt molnigare så efter lunch bestämde vi att göra ett nytt försök till St Malo. Åkte dit men det var samma röra av folk och svårt att hitta nåt ställe att ställa motorcykeln på så vi ställde in GPS på närmsta McDonalds. Hittade dit samma röra där att försöka beställa nånting. Har man fel dialekt på orden blir det bara fel ändå. När vi ändå var där, tittade vi till Carrefour storhandel och åkte sedan tillbaka. Motorn började kännas lite het, så det var nog dax att fylla på lite olja, inhandla cigg och försöka få tag på kontanter. Det blev ett besök till varje by för att uträtta ett av varje ärende. Olja skulle jag ju ha köpt på Carrefour men hittade inte rätt sort. Tillbaka till pensionatet och börja planera hemresan.

Tisdag 4 Augusti

Frukost på pensionatet som ingick i priset. Annars är man ganska trött på €5 frukostar som innehåller 2 torra brödbitar med sylt och så kaffe på det. Inte vad man kallar frukost men nu skulle vi iväg hemåt. Färden flöt bra och vi skulle åka över Holland hem, men det var blåsigt. Väl ute ur Frankrike och tänkte åka via Gent men GPS:en ville annat så hamnade i Bryssel istället. Blev ett sunkigt motorvägshotell för € 75 och var inte värt pengarna alls.

Onsdag 5 Augusti

Vaknade redan vid 02.30 för det var ett jävla liv i rummet bredvid. Högljutt, bildörrar som slog, skratt och folk som bankade på deras dörr. En timma senare gav jag upp och skulle gå till receptionen för att fråga om ett annat rum. Mötte då mina grannar och bad de att lugna sig lite. Visst men efter en kvart var det samma liv igen. 05.00 hade vi packat hojen och drog därifrån, stannade till vid en närliggande mack för lite kaffe och väntan på att morgonljuset skulle komma. Satt en ganska bra packad kille i en rostig merca och spelade techno och vi undrade var vi hade hamnat. GPS:en hade på något sätt blivit felprogrammerad och gav färdplanen via Aachen istället för att åka över Antwerpen och Holland. Så hamnade mitt i Bryssel en tidig morgon när bara spårvagnar gick. Åkte via Ambassaderna i något som liknade Slottskogen i Göteborg för att sedan stanna och programmera om GPS för nu var jag trött på Bryssel. Kommer knappt ut på motorvägen då jag håller på att bli prejad av en stressad morgonbilist som tar 4 filer i ett svep utan att titta sig om. Väckte honom med ett litet tut och gav en sträng blick. Sen började han babbla med händerna.. Visst….

Nåra tank och rastplatser senare kommer vi in Tyskland via Osnabrück, kör A1 norrut mot Bremen och ser IKEA. Lunch med köttbullar tänkte jag och svängde av. Visakortet fungerade inte men ”cash is king” och efter viss språkförbristning från X om hon ville ha mos, stekt potatis eller pommes och hur många. Hon var så van vid fransoserna att hon bara sträckte upp 10 fingrar. Detta fick vi förklara för kocken och han fattade direkt. Körde vidare mot Hamburg och tänkte ligga i Elmenhorst igen. Fick stå i bilkö i nära en timma pga bilar som skulle in på en annan väg med stopplikt, vägarbete och stressat folk.. Till slut kommer vi fram till Elmenhorst men då är stället stängt på onsdagar. Vidare till Bartgeheide och första hotell fick duga. Bra ställe och mysiga rum även om det var lite dyrt € 80. Hade dock separata toaletter, dusch och fick även ställa motorcykeln i ett garage. Gick till närmsta snabbköp för att handla lite och det blev lite öl och snacks plus 3 flaskor Bacardi Razz. Halva priset mot hemma och det fick plats på vägen hem. Bra slut somnade vi efter en lång dag.

Torsdag 6 Augusti

Packade hojen, gick in och åt frukost. Tog med mig Kalles kaviar som jag köpte på IKEA i Bremen för att ha till ägget. Supergott. Snackade lite med ägaren och det är förvånande att man kan såpass tyska ändå. Han pratade tyska med mig och jag svarade tillbaka i nån tysksvenskengelsk blandning men det gick bra. Ut på motorvägen igen mot Puttgarten genom Lübeck och stannade till en sista gång för tankning. I Danmark vill man inte tanka. Missade färjan med 30 sekunder för att inte automatbiljetten fungerade, så det blev lite kaffe på termos. Upp på båten ut genom Danmark. En färd som tagit 5 timmar att åka ner, gick nu på 2 timmar. Full fart på motorvägen, trots blåsten och röran utanför Köpenhamn med alla vägbyggen samtidigt. Smidigt över Öresund och på svensk mark igen. Tankade i Mellbystrand, åt lite mackor och tog en paus. Var sedan hemma igen 2 timmar senare.

Sammanfattning

En total resa på 403 mil. Resan har gått bra och hojen har rört sig strålande. Var lite nervös för att lager och sånt kanske skulle ge sig men det har gått alldeles utmärkt. Inte det minsta problem. Smörjt kedjan vid våt väderlek och vid tankning och sett över det mesta. Hade lite lågt däcktryck, skulle visst upp till 2,9 och jag låg på 2,5 men det är sånt jag tar med mig till nästa gång. Fick fylla på med 5 dl olja men å andra sidan hade jag inte fyllt på sedan jag köpte hojen och det är snart dax för oljebyte. Långturspremiären avklarad…

Hela resvägens karta – Klicka på bilderna för att få se större skalor

Bildspel – Klicka på I:et för info om bilden

Detta bildspel kräver JavaScript.

Subscribe

View all comments
Patric
11 years ago

Intressant läsning och trots att ni hade lite otur med vissa saker (Allt var inte Frankrikes fel)så verkar resan blivit ett minne för livet.
Funderade på om ni tänkt mc semestra i Tjeckien.Din fru var ju tveksam till detta.Jag och Maud kan starkt rekomendera Tjeckien.I år blir det tredje gången vi ska dit.Här finns sååå mycket att se,billigt boende,bra mat och öl,trevligt folk som gärna pratar engelska om dom kan vilket faktiskt väldigt många har lärt sig.Denna gången ska vi till Litomerice,Prag och Cesky Krumlov för att sedan avsluta med Österrike och till sist Tyskland hem.Blir ute ca 14 dagar.
Ha d gött
Mvh Patric

Follow this blog

Get every new post delivered to your Inbox