DRL & Blinkers

Fick ett tips av gode vännen och varadero kollegan Jokern www.jokern.eu
Färdiga blinkers som ger vitt sken i DRL form när de inte blinkar och att sättas in i blinkershuset.

Blev att beställa från Kina och använda Aliexpress
http://www.aliexpress.com DRL $17 och en månads leverans.
Skulle dock köpt dessa. Det är rätt fattning och lite bättre kvalité så ett extra par är på väg i fall att
Night Lord Gold color 20W BAU15S, $25

Ikväll fick jag då lust att börja montera. Av med innerkåporna vid tanken och nere vid motorn. Då var det genast lättare att få ut blinkerslamporna. Enkel inkoppling men jag vill testa först. Naturligtvis passar inte infattningen då bajonetten är 10i2 och den nya var helt centrerad.

IMG-20160209-WA0001DSC_0243

Så ur med hela den här och så tillverkade jag egna stift att lägga vulktejp runt om när jag är färdig.

DSC_0242

Naturligtvis var detta antagligen ett restlager då det blinkade med vitt sken och lyste gult i DRL läge. Bara att försöka löda om. Inte lätt när bägge kablarna är rosa att veta vilken av de som går till vad. Första gick hur enkelt som helst. 3 minuter senare hade jag lödat om kablarna. Värre blev det med den andra.

IMG-20160209-WA0004IMG-20160209-WA0007

Lödde i kretskortet och naturligtvis gick kabeln av i lampan. Fanns inget stift, svårt att komma åt och att få en ny fästpunkt. Beställa nytt eller försöka ändå? Jodå, 1 timma senare hade jag fått dit den igen men väldigt skör. Minsta vridning och den gick av igen. Fick fixera med silikon då jag ändå måste täta gummibälgen över lampan på nytt och försiktigt. Testade lampan igen och det verkar hålla. Så nu får silikonet torka över natten innan jag fortsätter installationen.

DSC_0237

Så här sitter den under press medan silikonet torkar. Givetvis ett test om lampan fortfarande lyste.

Uppdatering:

Idag kom det prylar ifrån Kina. Plast men nu kunde jag fortsätta med inkopplandet av DRL & blinkers och göra i ordning så att det är lätt att byta tillbaka om blinkers krånglar eller något annat skumt problem som i min värld brukar inträffa.

DSC_2365

Först fick jag dessa plastclips. De har en tendens att spricka och gå sönder. Hittade en länk på ebay
http://www.ebay.co.uk/itm/20x-Honda-Bik … 1532258951
Lätt och enkelt för 20st för en dryg 50 lapp. Original hade 14 stycken gått på 556 kr..
90657-SB0-003
Sedan kom plintarna för kontakter. Äntligen slipper jag skarva utan nu är det bara att göra nytt och dra de längder jag känner för.
DSC_2366
Med ens satte jag igång. På med lödkolven för nu skulle jag göra nya kablar till blinkersen.
DSC_2367
Jag fick borra ett litet större hål på motståndet till LED blinket. Skruvade sen fast den i själva blinkersens egna skruvar. Skallen var lite stor på den gamla skruven så bytte till insex
DSC_2368
Lödde av den för korta kabeln och lödade dit den nya. Så krymplang på det.
DSC_2369
Det färdiga resultatet.
DSC_2370
Det är på gränsen till för korta kablar även inne till själva lampan. Skulle lött dit nya direkt när jag ändå ändrade på färgerna första gången. Lött på ”rätt” sida av kretskortet så hade det varit enklare montering. Nu är det som det är. Får skarva nån annan gång..
DSC_2371
Enkelt att bara koppla in på befintlig blinkersplint.
DSC_2373
Nu är frågan. Undrar om jag inte ska koppla in dessa på konstantström och ha strömbrytaren dold eller inlåst där jag har brytaren till GPS och USB kontakt. Kan vara bra att nån gång ha tillgång till ljus även om inte tändningen är igång. Fördelen med gamla varaderon var ju att koppla på parkeringsljuset men detta finns inte på den nya. Det är automatiskt ljus så fort tändningen slås på.
DSC_2374
Se, det blinkar orange oxå. Nu återstår lite grövre kabeldragning och sätta fast innerkåporna igen.
DSC_2376

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.