Bromsoks smörjning

Ena glidpinnen satt fast så in i och fattade inte riktigt hur den satt heller. Så det var att slå bort som gällde. Mycket rost var det och antar att det är därför som bakbromsen funkar sådär. Inte nu längre dock.

Det är gummipackningen i mellan som inte håller tätt och får beställa en ny sådan. Samtidigt håller gängorna på att ge sig, så får vara försiktig. Smörjde upp efter bästa förmåga så nu glider oket igen. Gjorde även rent kolvarna och övriga oket när det ändå var isär.

Det har varit svårt att lufta kombibromsens bakbroms själv så den ligger på hela tiden. Fick pumpa upp trycket på vänster framok, där bromscylindern till bakre oket sitter. När det började ta emot, låste jag fast bromscylindern med en snabbtving och sprang bak och luftade.
Oket har varit isär två gånger. Först fick jag ta bort hela oket för glidpinnen hade fastnat och lossade då oxå alla bromsslangar.
Putsat alla kolvar och o-ringar och tryckt tillbaka dom utan att behöva använda verktyg.
Ska köpa nya glidpinnar och gummidamasker för de har gjort sitt.

Kombi-kolven vill inte gå tillbaka förrän jag lossar luftnippeln. Det är ju 3st kolvar. Så har antagligen fått in hur mycket luft som helst i systemet och när jag ska lufta får jag trycka på bromscylindern som sitter på vänster framhjul, sätta fast den i bromsat läge med en snabbtving. Lufta av med nippeln och trycka in oket och…
..så fort jag rör bromspedalen och bromsar med den. Har kombikolven fastnat igen.

Så jag tar den till mek i morgon så får vi hjälpas åt, det går inte själv..
Bromsen ligger ju inte på mycket men det är tillräckligt för att bromskivan bak ska bli het och besiktning lär inte gilla att bakhjulet rullar trögt medan beläggen bak slits in..

Nu har jag även bytt bromsvätskan och flushat igenom systemet.
Tror att bromscylindern till kombibromsen bak, den vid vänster framok är den felande länken. Tror att den släpper in luft för det blir aldrig stumt när jag trycker den i botten upprepade gånger. Sett att det finns en reparationsats för ca 300 kr på David Silver spares.

Nu har jag konstaterat felet jag hade med hjälp av Harrys MC verkstad i Anten. Visade sig att o-ringarna var såpass slitna att bromskolven ställde sig på kant och inte ville glida in. Så även beställt nya o-ringar och får avvakta leveransen från England.

Fick också världens träningsvärk efter att gått på huk en hel dag.

Forts:
Kan ha hittat den felande länken. Det är packningar i framoket som inte håller tätt och inte klarar av att ”suga” tillbaka kolven och blandar in luft i stället.
Ska beställa denna som sista lösning och om det inte funkar, river jag port systemet eller låser det helt enkelt.

Så äntligen färdig och bromsar både fungerar och släpper.
Fått ordning på problemet. Defekt slang från bakre bromsvätskebehållaren ner i bromscylindern.
Samt luftning av två man. En stod i fören och en stod där bak för att pumpa och trycka på bromsen medan den andre luftade i nipplarna.

Så nu har jag även fått broms på framhjulet när jag bromsar med bakre bromspedalen. Visade sig att inne i bromsvätske behållaren såg det fullt ut av vätska men den inre vakuumgummit eller vad det nu heter, sugits ut mot kanterna och gav sken av att det var fullt i behållarna.

Trilskande slang

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.